Okul dışı matematik öğretiminin erken çocuklukta metabiliş becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul dışı matematik öğretiminin erken çocuklukta metabiliş
becerilerinin
gelişimine etkilerini incelemektir. Araştırmada, karma araştırma
yöntemlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın, ön test-son test
kontrol gruplu yarı deneysel modele göre tasarlanan nicel kısmından toplanan veriler,
öğrenci günlükleri ve araştırmacı öğretmen saha notlarından elde edilen nitel verilerle
desteklenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla
belirlenmiştir. Bu araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Kocaeli ili
Çayırova ilçesinde bulunan bir devlet ilkokulunda ilkokul ikinci sınıfta öğrenim gören 63
(36 kız, 27 erkek) öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada bir deney (n=32) ve bir de kontrol
grubu (n=31) yer almıştır. Deney grubu dersleri araştırmacı tarafından, kontrol grubu
dersleri o sınıfın mevcut öğretmeni tarafından yürütülmüştür. Uygulama sürecinde, 6 hafta
boyunca deney grubu öğrenciyle okul dışı matematik öğretim yöntem ve etkinlikleri ile
desteklenen dersler uygulanmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerle ise mevcut Matematik
Dersi Öğretim Programı doğrultusunda dersler işlenmiştir. Araştırmanın nicel verileri,
“Öğrenciler İçin Matematik Dersi Üst Biliş Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Nitel veriler ise deney grubundaki öğrencilerin uygulama sürecinde tuttukları
öğrenci günlükleri ve araştırmacı öğretmen saha notları ile toplanmıştır. Araştırma sürecinde
elde edilen veriler, SPSS 27 paket programı ile analiz edilmiştir. Nicel verilerin istatistiksel
analizleri; Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U Testleri kullanılarak yapılmıştır. Nitel
verilerin analizinde ise öğrenci günlükleri içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Elde
edilen veriler MAXQDA 20 programına aktarılmış ve kodlamalar gerçekleştirilmiştir.
Araştırmacı öğretmen saha notlarının analizinde ise betimsel analiz tekniğinden
faydalanılmıştır. Nicel verilerin istatistiksel analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre,
deneysel uygulama sonrasında deney grubunda yer alan öğrencilerin metabiliş becerilerinin,
kontrol grubunda yer alan öğrencilerin metabiliş becerilerine kıyasla anlamlı derecede
yüksek olduğunu görülmüştür. Deney grubunda yer alan öğrencilerin; cinsiyet, sosyo
ekonomik durumu, okul öncesi eğitim alma durumu, matematik dersinden özel ders/kurs
alma durumu, anne ve baba eğitim durumları, anne ve baba meslek durumu değişkenlerine
göre ön test ve son test verilerine ilişkin elde edilen bulgular, öğrencilerin metabiliş
becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermektedir. Nitel
verilerin analizi sonrasında elde edilen bulgulara göre, deney grubu öğrencileri okul dışı
matematik öğretimi yöntemi hakkında olumlu görüş belirtmişlerdir. Öğrenciler okul dışı
matematik öğretimi ile zenginleştirilmiş yöntem ve etkinlikleri ile yürütülen derslerin
duyuşsal açıdan eğlenceli, harika ve heyecan verici olduğunu belirtirken çalışmanın
matematik dersine yönelik konuların öğrenilmesini kolaylaştırdığını, öğrencilerin daha etkili
ve kalıcı öğrenmeler oluşturmalarına katkı sağladığını ifade etmişlerdir. Araştırmacı
öğretmen saha notları da bu sonuçları destekler niteliktedir. Araştırma sonucunda,
matematik dersinin öğretiminde okul dışı matematik öğretimine dayalı yöntem ve
etkinliklerin uygulanmasının, erken çocukluk dönemindeki öğrencilerin metabiliş beceri
düzeylerini artırdığı saptanmıştır. The aim of this study is to examine the effects of out-of-school mathematics teaching on the
development of metacognitive skills in early childhood. The study employed a convergent
parallel design, one of the mixed research methods. The quantitative data collected through
the pretest-posttest control group quasi-experimental model were supported by qualitative
data obtained from student diaries and the researcher-teacher’s field notes. The study group
was determined through convenience sampling. This study was conducted during the spring
semester of the 2022-2023 academic year with 63 second-grade students (36 girls, 27 boys)
studying at a public primary school in Çayırova district, Kocaeli province, Turkey. The study
included an experimental group (n=32) and a control group (n=31). Lessons for the
experimental group were conducted by the researcher, while those for the control group were
taught by the classroom’s regular teacher. During the six-week implementation period,
lessons in the experimental group were supported with out-of-school mathematics teaching
methods and activities. In contrast, lessons in the control group followed the existing
Mathematics Curriculum. Quantitative data were collected using the "Mathematics Metacognition Scale for Students" and a "Personal Information Form." Qualitative data were
gathered through student diaries maintained by the experimental group during the
implementation process and the researcher-teacher’s field notes. Data collected during the
research process were analyzed using the SPSS 27 software package. Statistical analyses of
the quantitative data were performed using the Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests.
For the qualitative data, content analysis was applied to student diaries. The data were
transferred to the MAXQDA 20 software, and codes were created within the program. The
researcher-teacher's field notes were analyzed using the descriptive analysis technique.
Findings from the statistical analysis of the quantitative data revealed that the metacognitive
skills of students in the experimental group were significantly higher compared to those in
the control group after the experimental intervention. Findings regarding the variables of
gender, socio-economic status, preschool education, private tutoring/course attendance in
mathematics, and parental education and employment status indicated no statistically
significant differences in the metacognitive skills of students between the pretest and posttest
results. Analysis of the qualitative data showed that students in the experimental group
expressed positive opinions about the out-of-school mathematics teaching method. Students
described the lessons enriched with out-of-school mathematics teaching methods and
activities as enjoyable, extraordinary, and exciting in terms of affective dimensions. They
also stated that the study facilitated learning mathematics topics, contributing to more
effective and lasting learning. The researcher-teacher’s field notes supported these findings.
The study concluded that applying out-of-school mathematics teaching methods and
activities in mathematics lessons enhances the metacognitive skill levels of students in early
childhood.