dc.contributor.author | Paksoy, Canan | |
dc.contributor.author | Şahan, Gülsün | |
dc.contributor.editor | Kıral, Erkan, | |
dc.contributor.editor | Babaoğlan Çelik, Emine | |
dc.contributor.editor | Çilek, Adem | |
dc.date.accessioned | 2020-02-05T05:59:27Z | |
dc.date.available | 2020-02-05T05:59:27Z | |
dc.date.issued | 2019-12-31 | |
dc.identifier.isbn | 978-975-2490-34-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11772/2500 | |
dc.description.abstract | Bilimde başarı elde eden bilim insanlarının yaş, cinsiyet, eğitim seviyesi ve statülerine bakılmadan her
durum ve her alanda öğrenmelerini sürdürülebildikleri hayat boyu öğrenme anlayışından
vazgeçmedikleri görülmektedir. Bilim alanında erkekler kendilerine tanınan birçok haklardan
yararlanıp bilimsel alanda var olmuş, ancak kadınların erkekler kadar bilim alanında yer alması
kolay olmamıştır. Dünyada ve Türkiye’ de bilim kadınları birçok engelle karşılaşmış olmasına rağmen
bilim alanında kendi düşüncelerini hayata geçirip bilimsel başarılara imza attıkları görülmüştür. Bu
çalışmada Dünyada ve Türkiye’de öne çıkmış kadınların kısa biyografileri incelenmiş, kadınların
bilimde ilerlemeleri ve bilim yapma anlayışları hayat boyu öğrenme çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Nitel araştırma yöntemleri kullanılan çalışmada toplanan veriler doküman analizine uygun şekilde
incelenmiştir. Dünyada 15, Türkiye’de ise 20 bilim kadının kısa biyografileri hayat boyu öğrenme
kavramı çerçevesinde ele alınmıştır. Sonuç olarak bilimde kadınların daha etkin olması, kız
çocuklarının bilim alanında daha çok yer alabilmesinin verilen eğitim, aile, çevre ilişkileri ve kişinin
kendi çabası ile ilgili olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca akademide yer alan bilim kadınlarının çoklu görev
ve sorumlulukları nedeniyle alanlarına yoğunlaşamadıkları görülmüştür | en_US |
dc.description.abstract | It seems that Scientists who have achieved success in science do not give up the lifelong understanding of learning, regardless of age, gender, education level and status, in which they can continue to learn in all situations and in all fields. Men in science took advantage of the many rights granted to them, but women did not find it easy to find a place in science. Turkey and the world from science, but women have encountered many obstacles, albeit hardly scientific achievements in the field of science have undertaken to spend their lives thinking. In this study the short biographies of prominent women in the world and in Turkey were examined, and their progress in science and scientific comprehension were also evaluated in the framework of lifelong learning. In this study in which the qualitative research methods were used, the data collection were analyzed in accordance with the documented analysis. 15 science biographies in the world, and 20 science biographies of women in Turkey is discussed in the framework of the concept of lifelong learning. As a result, it was understood that more active existence of women in science and the girls’ more participation in science are related to education, family, environment relations and one's own efforts. It also seemed that the women in the academy could not concentrate on their fieldsbecause of their multitasking and responsibilities. | en_US |
dc.description.sponsorship | eyuder | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | EYUDER Yayınları | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bilimde kadın | en_US |
dc.subject | Hayat boyu öğrenme | en_US |
dc.subject | Toplumsal cinsiyet | en_US |
dc.subject | Woman in science | en_US |
dc.subject | Lifelong learning | en_US |
dc.subject | Gender | en_US |
dc.title | Hayat boyu öğrenme bağlamında dünyada ve Türkiye’de bilimde kadınlar | en_US |
dc.title.alternative | Women in the field of science in the world and in Turkey within the context of lifelong learning | en_US |
dc.type | bookPart | en_US |
dc.description.version | 1. Baskı | en_US |
dc.contributor.department | Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü | en_US |
dc.contributor.authorID | 28687 | en_US |