Show simple item record

dc.contributor.authorÇeştepe, Hamza
dc.contributor.authorTatar, Havanur Ergün
dc.date.accessioned2020-02-14T12:44:51Z
dc.date.available2020-02-14T12:44:51Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://iibfdergi.bartin.edu.tr/wp-content/uploads/2016/07/Hamza-%C3%87e%C5%9Ftepe-Havanur-Erg%C3%BCn-Hizmet-Ticaretinin-D%C3%BCnya-ve-T%C3%BCrkiye-Ekonomisindeki-Yeri-49-69.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/2637
dc.description.abstractEkonomideki üç temel sektörden biri olan hizmetler sektörü, günümüzde birçok ülke için baúlıca üretim ve istihdam kayna÷ıdır. Bilgi teknolojisindeki geliúmelerin ticarete konu mamul malların hizmet içeri÷ini artırması, bu sektörün dünya ticaretindeki payını da sürekli artırmaktadır. Hizmet ticaretinin uluslararası ticaretteki a÷ırlı÷ı anlaúıldıktan sonra, bu alanda hem geliúmiú hem de geliúmekte olan ülkeler dikkat çekici bir geliúme sürecine girmiúlerdir. Hizmet ticareti Türkiye ekonomisi açısından da her zaman etkin bir role sahip olmuútur. Birçok dönemde Türkiye’nin dıú ticaret ve cari açıklarının dengelenmesinde özellikle turizm, inúaat gibi hizmet sektörlerinden elde edilen döviz gelirleri kullanılmıútır. Türkiye’nin uluslararası hizmet ticaretindeki payının daha da artırılabilmesi için, geleneksel rekabet gücünün oldu÷u sektörlere potansiyeli olan yeni alt sektörler eklenmeli ve çalıúmalar bu alanlarda daha fazla yo÷unlaútırılmalıdır.en_US
dc.description.abstractThe sector of services, one of the three main sectors in economy, is the main source of production and employment today. The increase in the service content of manufactured goods, subject of trade, by developments in information technology, increases this sector’s share in international trade. After getting awareness about the importance of trade of services in international trade, both developed and developing countries have been mproving their situation remarkably in that area. International trade in services has always had an effective role in terms of Turkish economy. During the last periods, foreign exchange earnings obtained from service sectors were used in balancing of Turkey's foreign trade and current account deficits, especially ones from tourism and construction sectors. In order to increase Turkey’s share in international trade in services, new sub-sectors should be added to this sector in which there is customary competitive advantage; and further studies should be intensified in these areas.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBartın Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHizmet ticaretien_US
dc.subjectTürkiye ekonomisien_US
dc.subjectService tradeen_US
dc.subjectInternational tradeen_US
dc.subjectTurkish economyen_US
dc.titleHizmet ticaretinin dünya ve Türkiye ekonomisindeki yerien_US
dc.title.alternativeThe role of service trade in economies of the world and Turkeyen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalBartın Üniversitesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İktisat Bölümüen_US
dc.identifier.volume2en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.startpage49en_US
dc.identifier.endpage69en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record