dc.description.abstract | Nöro-gelişimsel-zihinsel bir sendrom olarak tanımlanan otizm spektrum bozukluğu (OSB), yıllar içinde artan prevelansı ile sağlık bakım profesyonellerini yakından ilgilendiren bir hastalıktır. İletişimsel ve sosyal süreçlerdeki zorluklarıyla otizmi olan çocukların cerrahi girişim süreçleri, aileler için baş etmeleri güçleştiren deneyimler oluşturabilmektedir. Bu çalışmada otizmi olan çocuk hastaya yönelik cerrahi hemşirelik bakımının önemi vurgulanmaktadır. Yöntem: Bu çalışma literatür taramasına dayalı betimsel bir çalışmadır. Bulgular: Otizmi olan çocuk hastanın bakım gereksinimleri sağlıklı çocuklara göre farklılıklar içermektedir. Otizmin doğası gereği çocukta görülen iletişim sorunları, sosyal içe dönüklük, kendini ifade etmede yetersizlik, anksiyete, öfke nöbetleri ve saldırganlık nedeniyle cerrahi girişim süreçleri, hasta, ailesi ve hemşireler için zorluk teşkil etmektedir. Hastanın kliniğe kabulünden taburculuğuna kadar olan süreçlerde birincil bakım verici rolündeki cerrahi hemşirelerinin; otizmi, otizmli çocuk hastada gözlenebilen davranışları, kaygısını arttıran, onu rahatlatan, hassasiyet duyduğu nesne, durum ve rutinlerin önemini bilmesi bakımın etkinliği açısından önem arz etmektedir. Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası süreçlerde bakımın aileyle birlikte sürdürülmesi ve hastanın anksiyetesinin giderilip iş birliği sağlanması açısından cerrahi hemşirelerinin otizmli çocuklara yönelik girişimleri planlamada hastalığın gereklerini gözeterek bireye özgü bütüncül bakım vermeleri gerekmektedir. Sonuç: Cerrahi girişim süreçlerine bağlı gelişen bazı fiziksel kısıtlamalar, ortam farklılıkları ve ağrı gibi otizm için anksiyete ve öfke artışına neden olan faktörler ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemdeki otizmli çocuklar ile mental yönden sağlıklı çocuklara yönelik girişimler açısından farklılıklar içermektedir. Cerrahi hemşirelerinin otizmi tanıması, otizmli çocuklara yaklaşımda kanıta dayalı kılavuzları kullanması ve bakımdaki eksikliklerin araştırılıp telafi edilmesi önerilmektedir. | tr_TR |