Üniversite öğrencilerinin Facebook gruplarındaki bilgi paylaşma davranışlarının incelenmesi
Abstract
Bilgi ve iletişim teknolojisindeki gelişmeler ortak bir ilgi, amaç ya da sorunlara sahip bireylere bir araya gelerek deneyimlerini ve bilgilerini paylaştıkları, yeni anlayışlar ve çözüm yolları üretebildikleri çeşitli iletişim yolları ve araçları sunmaktadır. Kullanıcı etkileşimini arttıran daha katılımcı bu uygulamalar sayesinde yeni öğrenme toplulukları gelişmektedir. Sosyal öğrenme biçimlerini değiştiren bu toplulukların tanımlanmasında alanyazında pek çok terim (öğrenme toplulukları, öğrenme ağı, uygulama topluluğu, çevrimiçi öğrenme topluluğu vb.) ile karşılaşılmaktadır. Günümüzde ülkemizde ve dünyada genç nüfusun sosyal ağ kullanım oranları dikkate alındığında sosyal ağlarda oluşturulan bu tür öğrenme grupları eğitimciler tarafından sınıf içi ve sınıf dışı öğrenmeleri destekleyici alternatif kanallardan biri olarak öne çıkmaktadır. Öğrencilerin bu gruplardaki bilgi paylaşma davranışlarında hangi faktörlerin etkili olduğu ve bu davranışları nelerin etkilediği ise merak edilen konulardan biridir. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin sınıf içi öğrenmelerine yardımcı olması amacıyla oluşturulan Facebook temelli öğrenme topluluklarındaki bilgi paylaşma davranışları çeşitli değişkenlere göre incelenmeye çalışılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın katılımcılarını, bir devlet üniversitesinin çeşitli bölümlerinde yüz yüze yürütülmekte olan Bilgisayar II dersi kapsamında öğrencilerin öğrenme yaşantılarını desteklemek amacıyla oluşturulan formal Facebook gruplarına üye olan 423 öğrenci oluşturmaktadır. Bu bağlamda Bilgisayar II ders kapsamında yüz yüze eğitim yanında her bölüm için ayrı ayrı Facebook Grupları oluşturularak 14 hafta boyunca öğrencilerin öğrenme süreçleri bu platform aracılığı ile desteklenmiştir. Araştırma verileri çalışmaya katılmaya gönüllü olan 423 öğrenciden kişisel bilgiler formu ve Bilgi Paylaşma Davranışları Ölçeği ile elde edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin bilgi paylaşım davranışları; cinsiyet, internet kullanım süresi, Facebook deneyimi, günlük Facebook kullanım süresi, toplulukta bilgi paylaşım sıklığı değişkenlerine göre ölçeğin alt boyutları olan “yardım etmekten mutlu olmak”, “saygı”, “yararlılık/uygunluk”, “güven” ve “fedakârlık” açısından değerlendirilmiştir. Bulgular, ölçeğin geneli ve alt boyutları açısından cinsiyet, internet kullanım süresi, Facebook deneyimi açısından anlamlı bir farklılık olmadığını; toplulukta bilgi paylaşma sıklığı açısından fedakârlık ve yardım etmekten mutlu olma; günlük Facebook kullanım süresi açısından yararlılık/uygunluk alt boyutunda anlamlı farklılık olduğunu göstermektedir. Araştırma sonucunda sanal öğrenme topluluklarının niteliğinin geliştirilmesi amacıyla neler yapılabileceği üzerinde durularak uygulayıcılara ve araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Developments in the information and communication technologies (ICTs) affect the communication and interaction between people deeply. People who share a common goal, a set of problems or interests,and who deepen their knowledge and expertise in a specific area comes together via virtual communities. By means of Internet and web based collaborative tools people around the world can communicate without borders. Education is part of this worldwide transformation and virtual communities that have taken the advantage of ICTs has an important role in improving and enriching learning environments for students in and out of the classroom. Communities may come together for all kinds of reasons (family groups, ethnic groups, collaborative workgroups etc. ). Whereas not every community is a virtual learning community. A virtual learning community is a group of people that address the learning needs of its members through computer mediated communication. Riel and Polin (2004) categorize learning communities into three different domains: task-based, practice-based and knowledge based learning groups. These groups have a range of diversity within membership, learning goals, participation structures and growth mechanisms. Groups that are established in a formal learning environment are typically task-based groups. Close interpersonal relations (instructor-student, student-student) make learning deeper, richer and more significant. Indeed, we witness a shift from online learning to learning from virtual communities. Creating and disseminating knowledge is the vital process of virtual learning communities. This research is an attempt to examine knowledge sharing behaviors of university students via formal Facebook groups. The study was designed with the survey model. It consists of 423 university students taking Computer II course in the eight different programs of a state university. To collect quantitative data, “Knowledge Sharing Behaviour Scale” developed By Alakurt(2013) was used. It is a 5-point likert-type scale composed of 5 sub-dimensions and 21 items. The scale includes “enjoy helping”, “respect”, “usefulness/relevancy”, “trust” and “altruism” dimensions. Quantitative data was analysed using descriptive statistics, Kruskal Wallis H and Mann Whitney U tests. /kratio showed that university students in a formal Facebook group have a high tendency of sharing knowledge. “Enjoy helping” and “usefulness/relevancy” are the two sub-dimensions that have the highest ratio. “Altruism” and “Respect” are the least ones. The findings showed that university students’ knowledge sharing behaviors do not change according to their gender (U=20230.500, p>.05), average internet usage per week [χ2 (3)= .865, p>.05] and Facebook usage experience [χ2 (5)=8,261, p>.05]. Results also showed that there is a significant difference between the average daily Facebook usages of the university students and “usefulness/relevancy” sub-dimension scores [χ2(4)=9.677, p<.05]. Nevertheless, considering the totals and mean ranks of different scores, it is seen that the difference is not substantial. Similarly according to the analyses of the university students’ average knowledge sharing frequency, there is a significant difference in the “altruism”. [χ2(4)=13.520, p<.05].and “enjoy helping” [χ2(4)=10.912, p<.05] sub-dimension scores. Overall, we founded that students are more likely to share knowledge in such communities because of intrinsic motivation and tangible returns.The purpose of this research was to examine knowledge sharing behaviors of university students via formal Facebook groups. Our findings indicated that university students were less likely to share knowledge in formal Facebook groups. This finding is consistent with results regarding the students’ use of social network sites. This study provides several practical recommendations for instructors on how to select tools and technologies for online learning groups and foster knowledge sharing in a formal online learning environment. Tosuccessfully build a virtual learning environment, firstly, instructors should build strong ties among students in class. Secondly, responding to the students’ specific learning needs foster them to share knowledge more effectively. Instructors should develop strategies for understanding, assessing and monitoring student needs in formal virtual groups. Finally, instructors should get in touch with students who are intrinsically motivated.