İlkokul öğrencilerinin problem çözme becerileri ve süreçleri
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin problem çözme beceri düzeylerini, problem çözme beceri düzeylerini etkileyen değişkenleri ve problem çözme süreç becerilerini kullanma düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılı Bartın ili ilçe ve köylerinde bulunan Fatih Sultan Mehmet İlkokulu, Kurucaşile İlkokulu, Geriş İlkokulu ve Hisar Pirireis İlkokulu'nun 4. sınıflarında öğrenim gören 105 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" ve "Problem Çözme Başarı Testi" kullanılmıştır. Öğrencilerin Problem Çözme Başarı Testi'ndeki sorulara verdiği cevaplar Acar (2018)'ın "Problem Çözme Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı" ile araştırmacı tarafından 15 gün arayla iki kez değerlendirilmiş ve aralarındaki korelasyon katsayısı 0.99 bulunmuştur. Elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programına girildikten sonra verilerin analizi için Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis testi yapılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise öğrencilerin hangi basamakta sorun yaşadığını belirlemek amacıyla rutin ve rutin olmayan problemlerin problem çözme basamaklarına öğrencilerin verdikleri cevaplar incelenmiş, ortak yapılan hatalar belirlenmiş ve temalandırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre ilkokul öğrencilerinin problem çözme beceri düzeylerinin oldukça düşük olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin problem çözme beceri düzeylerinin okulun bulunduğu yerleşim yerine, kendi odasının olup olmamasına ve matematikte ek çalışma yapma durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; cinsiyete, anne eğitim durumuna, baba eğitim durumuna ve kitap okuma sıklığına göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Öğrencilerin başarı testinde yer alan rutin ve rutin olmayan problemlere problem çözme basamakları açısından verdikleri cevaplar incelendiğinde problem çözme süreçlerinde başarısız oldukları belirlenmiştir. Rutin problemlerde en çok hatanın değerlendirme, rutin olmayan problemlerde ise planı uygulama basamağında yapıldığı elde edilen sonuçlar arasında yer almaktadır.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Probleme dayalı öğrenmenin problem çözme becerisi ve İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyona etkisi
Kök, Fatma Zehra (Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Bu çalışmanın amacı probleme dayalı öğrenmenin problem çözme becerisi ve İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyona etkisini belirlemektir. Araştırmada nicel ve nitel verilerin birlikte değerlendirildiği karma yöntemlerden ... -
Öğretmen adaylarının problemli internet kullanım davranışları ile üstbilişsel farkındalık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Yılmaz, Ramazan; Karaoğlan Yılmaz, Fatma Gizem; Yıldız Durak, Hatice (2018)Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının problemli internet kullanım davranışları ve üstbilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada öğretmen adaylarının problemli internet kullanım durumları ... -
Disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına ve problem çözme becerilerine etkisi
Özçelik, Ceyda (Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015-08-26)Bu araştırmanın amacı, disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına ve problem çözme becerilerine etkisini ...