Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇevik, Arzu
dc.contributor.authorMuzaffer, Neslihan
dc.date.accessioned2023-03-01T12:41:25Z
dc.date.available2023-03-01T12:41:25Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022
dc.identifier.citationMuzaffer, N. (2022). Yabancılara türkçe öğretiminde drama tekniğinin kullanımı üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsütr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/15998
dc.description.abstractTürkçenin yabancı dil olarak öğretiminin günümüzde oldukça yaygınlaştığı görülmektedir. Gerek siyasi, gerekse ekonomik ilişkilerin yanı sıra; Türkçenin eski ve köklü bir dil olmasının da Türkçe öğrenen yabancı sayısının gün geçtikçe artmasında ve bu dili öğrenmeye güdülemede önemli etkenler olduğu düşünülmektedir. Eğitim öğretimde yöntem olarak kullanılan yaratıcı drama tekniği bireyi merkeze almaktadır. Dil öğretimine; öğrenciye bilgi yüklemekten çok, bir beceri kazandırma olarak bakmak daha doğru olacaktır. Bunun için de, ders sürecinde öğrencilerin aktif katılımlarına yönelik çalışmalar yapılması, tekdüze anlatımlar yerine uygulamaya yönelik eğitim-öğretim süreçlerine önem verilmesi oldukça önemlidir. Öğrenilen bir şey kullanılmadığı zaman unutulmaktadır. Drama ile öğrenmeyi kalıcı hale getirilebilecektir. Dramada sonuç ya da dramanın mükemmelliği önemli değildir. Asıl olan süreçtir. Drama seyirciler için oynanmaz. Önemli olan öğrencinin kendi isteğiyle ve istediği oranda katılımıdır (Önder, 2012). Dramda bireylere özgür ortamlar tanınmaktadır. Bu sebeple öğrencilerde dil öğrenmeye karşı isteklilik uyandırılabilmektedir. yapar (Morgül, 1999:15, Akt. Özcan,2013).Yaratıcı drama etkinliklerinde, genel olarak bir kavram, bir davranış, bir düşünce ya da bir olay, tiyatro etkinliklerinden yararlanılarak canlandırılır (Yalçın ve Aytaş, 2007:24).Yaratıcı drama, doğaçlama, rol oynama vb. tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanarak bir grup çalışması içinde bireylerin bir yaşantıyı, bir olayı, bir fikri, bir eğitim ünitesini kimi zaman da soyut bir kavramı ya da davranışı eski bilişsel örüntülerin yeniden düzenlenmesi yoluyla ve gözlem, deneyim, duygu ve yaşantıların gözden geçirilmesiyle "oyun" süreçlerinden geçirilerek anlamlandırılması, canlandırılmasıdır (San, 1990, Akt. Özcan,2013). Yaşamda karşılaşılan problemler bu etkinliklerle yeniden canlandırılmaktadır. Geleneksel eğitim yöntemlerindeki pasif konumdaki öğrenci yaratıcı drama yöntemi ile yerini, etkin konumdaki öğrenciye bırakır. Yaratıcı dramada, rol oynama, pandomim, doğaçlama gibi teknikler kullanılarak, bireylerin bir yaşantıyı, bir fikri, bir olayı, bir kavramı, gözlem ve yaşantıların düzenlendiği etkinliklerle canlandıracaktır. Türkçe eğitimde bu teknikle ilgili birçok çalışma bulunmaktadır fakat yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde bu teknikle ilgili yeterli çalışmaların olmadığı gözlenmiştir. Alanda yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde drama tekniğiyle oluşturulmuş yeterli miktarda tez, makale bulunmamaktadır. Yaratıcı drama alanında yapılan alan yazın taramasında konu hakkında yapılmış tezlerin incelemesine yönelik çok az sayıda çalışmaya ulaşılmıştır. Lisansüstü çalışma yapacaklara yaratıcı drama alanında yapılan çalışmalarla birlikte çalışılacak konu, yöntemi ve grubu seçerken alternatif destek sağlayacağı düşünülmektedir. Yapılmış çalışmaların bir arada bulunması bireylerin çalışmalarına yol gösterici olabileceği gibi yeni ve farklı bakış açılarına sahip çalışmalarının da ortaya çıkmasını sağlayacaktır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde alınyazında drama tekniğiyle oluşturulan makale ve lisansüstü tezlerin sayısı az olduğu gibi çeşitlilik açısından da eksik olduğu görülmektedir. Alanda yaratıcı drama tekniğiyle ilgili araştırmaların artırılmasının gerektiğiyle ilgili çalışmaların mevcut durumundaki yetersizliğini vererek arttırılacağı düşünülmektedir. Alandaki çalışmaların yetersiz olduğunu betimleyerek yaratıcı drama tekniğinin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde artırılması gerektiği konusunda araştırmacılar tarafından dikkatini çekmesini amaçlanmıştır. Alanda bu konuyla ilgili tezler oldukça az ve bu yapılan bu çalışmaların hangi konular üzerinde çalışıldığını belirlemek araştırmacılara yol göstereceğini düşünülmektedir. Böylece yapılan bu çalışma yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin alınyazındaki konumu ve kapsamını ortaya koymak amacıyla ve bu alanda yapılabilecek çalışmalara yol göstermesi açından önemli görülmektedir. Yapılan bu çalışma ile yaratıcı drama tekniğiyle yapılmış makale ve lisansüstü çalışmalarının incelenmesiyle alana bütüncül bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır. İncelenen makale ve lisansüstü tezler içerik (sonuç, sorun ve öneriler) olarak hem de bibliyometrik özellikler(yıl, yöntem, teknik, tür, vb.) bakımından incelenecektir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde drama tekniği alanında yapılmış lisansüstü tezler ve makalelerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla hazırlanan bu çalışmada, YÖK ulusal tez Merkezinde yer alan izinli tüm lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenleri göz önüne alarak yaratıcı drama alanına genel bir bakış açısı sağlanmaya çalışılacaktır. İlgili alan yazında konu ile ilgili çalışmaların çeşitli değişkenler açısından yazılan lisansüstü tezlerin ve makalelerin değerlendirildiği herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Bu araştırmanın amacı Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretiminde drama alanında lisansüstü tezlerin ve makalelerin bibliyometrik özelliklerini ve içerik özelliklerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın amacı yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde drama tekniği alanında yapılmış makale ve lisansüstü çalışmalarının eğilimlerini ortaya çıkarmaktır Araştırmanın kuramsal çerçevesinde yaratıcı dramanın eğitimdeki yeri ve önemi, dil öğretimine katkısı incelenecektir. Ardından drama uygulama basamaklarından bahsedilerek çeşitli drama teknikleri ve özellikleri değerlendirilecektir. Araştırma nitel araştırma yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak doküman analizinden faydalanılacaktır. Bu lisansüstü tezler ve makaleler içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek yorumlanacaktır. Araştırma kapsamında lisansüstü tezler yazıldıkları yıl, türleri, araştırma yöntem ve desenleri, örneklem grubu ve örneklem seçimleri, veri toplama araçları, veri analiz teknikleri, çalışılan temalar ve disiplinlerine göre analiz edilerek yorumlanmıştır. Bununla birlikte lisansüstü tezlerde belirtilen sorunlar, sonuçlar ve öneriler bölümleri ayrıca incelenecektir.tr_TR
dc.description.abstractIt is seen that teaching Turkish as a foreign language has become quite common nowadays. In addition to both political and economic relations; The fact that Turkish is an old and well-established language is thought to be an important factor in the increase in the number of foreigners learning Turkish and in motivating them to learn this language. Creative drama technique, which is used as a method in education, puts the individual in the center. to language teaching; It would be more accurate to look at it as a skill acquisition rather than imparting knowledge to the student. For this, it is very important to carry out studies for the active participation of students in the course process, and to give importance to practical education-teaching processes instead of monotonous expressions. Something learned is forgotten when it is not used. It will be possible to make learning permanent with drama. In drama, the result or the perfection of the drama is not important. The main thing is the process. Drama is not played for the audience. The important thing is that the student participates voluntarily and at the desired rate (Önder, 2012). In drama, individuals are given free environments. For this reason, students' willingness to learn languages can be aroused. (Morgül, 1999:15, cited in Özcan,2013). In creative drama activities, generally a concept, a behavior, a thought or an event is animated by making use of theater activities (Yalçın & Aytaş, 2007:24). , improvisation, role playing etc. By making use of theater or drama techniques, individuals can experience an experience, an event, an idea, an educational unit and sometimes an abstract concept or behavior by rearranging old cognitive patterns and by reviewing observations, experiences, emotions and experiences. It is to make sense of it and to revive it by going through the " processes (San, 1990, cited in Özcan, 2013). The problems encountered in life are revived with these activities. The passive student in traditional education methods is replaced by the active student with the creative drama method. Techniques such as role playing, pantomime, improvisation in creative drama It will enliven an experience, an idea, an event, a concept, with the activities in which observations and experiences are organized. There are many studies on this technique in Turkish education, but it has been observed that there are not enough studies on this technique in teaching Turkish as a foreign language. There are not enough theses and articles created with drama technique in teaching Turkish as a foreign language in the field. In the literature review conducted in the field of creative drama, very few studies have been reached on the examination of theses on the subject. It is thought that it will provide alternative support to those who will do graduate studies when choosing the subject, method and group to work with together with the studies in the field of creative drama. The coexistence of the studies that have been done will not only guide the work of individuals, but also will enable the emergence of studies with new and different perspectives. It is seen that the number of articles and postgraduate theses created with drama technique in the literature in teaching Turkish as a foreign language is low, and it is also lacking in terms of diversity. It is thought that the studies on the necessity of increasing the research on creative drama technique in the field will be increased by giving the inadequacy of the current situation. By describing the inadequacy of the studies in the field, it is aimed to draw the attention of the researchers that the creative drama technique should be increased in teaching Turkish as a foreign language. There are very few theses on this subject in the field, and it is thought that determining the subjects on which these studies are conducted will guide the researchers. Thus, this study is considered important in order to reveal the position and scope of the creative drama method in teaching Turkish as a foreign language in the literature and to guide the studies that can be done in this field. With this study, it is aimed to gain a holistic perspective to the field by examining the articles and graduate studies made with the creative drama technique. The reviewed articles and postgraduate theses will be examined in terms of both content (result, problem and suggestions) and bibliometric features (year, method, technique, genre, etc.). In this study, which was prepared to examine the postgraduate theses and articles in the field of drama technique in teaching Turkish as a foreign language in terms of various variables, it will be tried to provide a general perspective on the field of creative drama by taking into account the various variables of all licensed postgraduate theses in the YÖK national thesis Center. In the related literature, there is no study that evaluates the postgraduate theses and articles written in terms of various variables. The aim of this research is to reveal the bibliometric features and content features of postgraduate theses and articles in the field of drama in teaching Turkish as a Foreign Language. The aim of the research is to reveal the trends of articles and graduate studies in the field of drama technique in teaching Turkish as a foreign language. In the theoretical framework of the research, the place and importance of creative drama in education and its contribution to language teaching will be examined. Then, various drama techniques and features will be evaluated by mentioning the drama implementation steps. The research was conducted with the qualitative research method. Document analysis will be used as a data collection tool in the research. These postgraduate theses and articles will be analyzed and interpreted by content analysis method. Within the scope of the research, postgraduate theses were analyzed and interpreted according to the year they were written, types, research methods and designs, sample group and sample selection, data collection tools, data analysis techniques, studied themes and disciplines. In addition, the problems, conclusions and suggestions sections specified in the graduate theses were also examined.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherBartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectTürkçenin yabancı dil olarak öğretimitr_TR
dc.subjectDramatr_TR
dc.subjectBetimsel analiztr_TR
dc.subjectTeaching Turkish as a foreign languagetr_TR
dc.subjectDramatr_TR
dc.subjectDescriptive analysistr_TR
dc.subjectGraduate thesistr_TR
dc.subjectArticletr_TR
dc.titleYabancılara türkçe öğretiminde drama tekniğinin kullanımı üzerine yapılan çalışmaların incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigation of studies on the use of drama technique in teaching turkish to foreignerstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.contributor.authorID-tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster