Ebeveynlerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum düzeylerinin incelenmesi (Hakkâri ili örneği)
Abstract
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi dersine yönelik ebeveyn tutumlarının incelenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2021 yılında Hakkari ilinde ikamet eden 5.-6.-7.-8. Sınıf öğrenci velileri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu Hakkari ilinde ikamet eden toplamda 309 ebeveyn olmak üzere, 161 anne ve 148 babanın gönüllü katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Öncü ve Güven (2011) tarafından geliştirilen 4 faktörlü, 21 maddeden oluşan "Beden Eğitimi Dersine Yönelik Ana-Baba Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Yapılan araştırmada verilerin değerlendirilmesi ve analizinde SPSS 24.0 istatistik paket programı kullanılmış ve istatistik incelemelerinde frekans, yüzde ve ortalama değer gibi tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, t-Testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Hakkari ilinde beden eğitimi dersine yönelik ebeveyn tutumları olumlu yönde yüksektir. Beden eğitimi dersine yönelik ebeveyn tutumları puanları incelendiğinde 30 yaş ve altındakilerin puanları en yüksek, 50 yaş ve üstündekilerin puanları en düşük, önlisans ve lisansüstü eğitim düzeyindeki kişilerin puanları en yüksek, ilkokul mezunu olanların puanları en düşük, aktif olarak spor yapanların puanları daha yüksektir ve ortalama değerlere göre spor haberlerini takip edenlerin puanları daha yüksektir. Ancak cinsiyet faktörü ve gelir düzeyi beden eğitimi dersine yönelik tutumlar açısından belirleyici etken değildir. Ebeveynlerin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarında yaşlarına, eğitim düzeylerine, spor yapıp yapmama ve spor haberlerini takip edip etmeme durumuna göre anlamlı farklılık tespit edilmiş ancak ebeveynlerin cinsiyetine ve gelir düzeylerine göre anlamlı farklılık saptanmamıştır. Sonuç olarak Hakkari ilinde yaşayan 30 yaşın altındaki, eğitim düzeyi yüksek ve spor bilincine sahip olan ebeveynlerin çocuklarının, beden eğitimi dersi ve spora katılımı konusunda daha olumlu tutum sergiledikleri söylenebilir. The aim of this study is to examine parental attitudes towards physical education lesson. Scanning model was used in the research. The population of the research is 5th-6th-7th-8th grade students residing in Hakkari province in 2021. The class consists of the parents of the students. The sample group was carried out with the voluntary participation of 161 mothers and 148 fathers, 309 parents in total residing in Hakkari. In the study, "Parental Attitude Scale towards Physical Education Lesson" with 4 factors and 21 items developed by Öncü and Güven (2011) was used. SPSS 24.0 statistical package program was used in the evaluation and analysis of the data in the research, and in addition to descriptive statistics such as frequency, percentage and mean value, t-Test and ANOVA tests were used in statistical analysis. As a result of the research, parental attitudes towards physical education lesson in Hakkari province are positively high. When the scores of parental attitudes towards the physical education lesson are examined, the scores of those aged 30 and below are the highest, the scores of those aged 50 and over are the lowest, the scores of those at the associate and graduate education level are the highest, the scores of those who are primary school graduates the lowest, the scores of those who are actively engaged in sports are higher and the average scores are higher. According to the values, those who follow the sports news have higher scores. However, gender factor and income level are not the determining factors in terms of attitudes towards physical education lesson. A significant difference was found in the attitudes of the parents towards physical education lesson according to their age, education level, whether they do sports and whether they follow sports news or not, but there is no significant difference according to the gender and income level of the parents. As a result, it can be said that the children of parents who live in Hakkari, under the age of 30, have a high level of education and have a sports consciousness, have a more positive attitude towards physical education lessons and participation in sports. Keywords: Parents, physical education and sport, attitude.