Show simple item record

dc.contributor.advisorÜstün, Ahmet Berk
dc.contributor.authorÇiloğlu, Tahsin
dc.date.accessioned2023-03-06T06:59:45Z
dc.date.available2023-03-06T06:59:45Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022
dc.identifier.citationÇiloğlu, T. (2022). Artırılmış gerçeklik temelli öğrenme ortamı: Artırılmış gerçekliğin lise öğrencilerinin biyoloji eğitiminde motivasyonu, tutumu ve öz yeterliği üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsütr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/16058
dc.description.abstractBu çalışmada arttırılmış gerçeklik (AG) materyalleri ile işlenen biyoloji dersinin öğrenciler üzerindeki motivasyon, tutum ve öz yeterlilik etkilerini belirlemek amaçlanmıştır. Dünya'yı etkisi altında alan Covid-19 virüsü kaynaklı pandemi sebebiyle eğitim-öğretim faaliyetleri uzaktan devam ettiği için çalışmada çevrimiçi öğretime uygun olarak planlanmış ve yürütülmüştür. Zonguldak ili Çaycuma ilçesi Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi bir lisede mobil teknolojilere yönelik AG teknolojisi ile hazırlanan materyaller kullanılarak çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemi 11. sınıfta öğrenim gören 45'i deney grubu, 26'sı kontrol grubunda yer alan toplam 71 öğrenciden oluşmaktadır. Kontrol grubuna hiçbir müdahale edilmeden geleneksel öğretim şeklinde dersler işlenirken deney grubuna AG materyalleri kullanılarak dersler işlenmiştir. Araştırma nitel ve nicel yöntemlerin beraber kullanıldığı karma yöntem araştırmasıdır. Araştırmanın nitel verileri görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Nicel veriler ise motivasyon ölçeği, tutum ölçeği ve öz yeterlik ölçeği ile toplanmıştır. Çalışma toplam 13 hafta sürmüştür. Elde edilen nitel veriler betimsel olarak incelenmiş ve nicel verilerin analizlerinde ise SPSS 25 programından faydalanarak t-testi, Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon testi yapılmıştır. Çalışma sonucunda biyoloji dersinde mobil AG (MAG) materyallerini kullanan deney grubunda yer alan öğrencilerin öz yeterlilik düzeyleri, geleneksel öğretim yöntemiyle öğrenim gören kontrol grubunda yer alan öğrencilerin öz yeterlilik düzeylerinden istatiksel olarak anlamlı şekilde yüksek çıkmıştır. Fakat iki grupta yer alan öğrencilerin motivasyon ve tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bununla beraber, deney grubundan görüşmeyi kabul eden öğrencilere MAG değerlendirme anketi ve görüşme formu uygulanmıştır. Öğrencilerin MAG uygulamalarının eğitsel amaçlı kullanımlarına dair görüşlerine göre, öğrencilerin genel anlamda MAG uygulamalarından memnun kaldıkları, MAG uygulamalarıyla işlenen derslerin ilgilerini çektikleri, zor konuların anlaşılmasını kolaylaştırdığı, soyut konuların somutlaştırılmasında fayda sağladığı ve öğrenme süreçlerine olumlu etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca anket ve görüşme formuna katılım sağlayan öğrencilerin büyük bir kısmı MAG uygulamalarının diğer derslerde de faydalı olacağını belirterek öğretim aracı olarak kullanılmasının gerektiğini belirtmiştir. Söz konusu bulgular alanyazın bağlamında tartışılmış ve AG uygulamalarının eğitimde kullanılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the effects of using augmented reality (AR) materials on students' motivation, attitude and self-efficacy in a biology course. Due to the Covid-19 virus that has affected the world, educational activities have been carried out remotely, so the study has been planned and conducted in accordance with online learning. The study using educational materials prepared with AR technology for mobile technologies was carried out in a high school located in Çaycuma district of Zonguldak, affiliated to the Ministry of National Education. Participants included a total of 71 11th grade students, with 26 students in the control group and 45 students in the experimental group. While a traditional education method was used without intervention in the control group, AR materials were provided to the students in the experimental group. The study was a mixed method design in which qualitative and quantitative methods were employed. Qualitative data of the study were obtained by interview technique. Quantitative data were collected with the motivation scale, attitude scale and self-efficacy scale. The study lasted a total of 13 weeks. The qualitative data were analyzed descriptively, and t-test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon test were used to analyze the quantitative data using the SPSS 25 program. As a result of the study, the self-efficacy levels of the students who used mobile AR (MAR) materials in the experimental group were statistically and significantly higher than the self-efficacy levels of the students who were taught with the traditional method in the control group. However, there was no statistically significant difference between the motivation and attitude levels of the students in the two groups. Furthermore, the MAR questionnaire and interview form were applied to the students who accepted to be interviewed in the experimental group. According to the students' opinions about using MAR applications for educational purposes, the majority of students were satisfied with MAR applications, and MAR applications employed in the lessons attracted their attention, facilitated the understanding of challenging topics, contributed to concretizing abstract concepts and had a positive effect on learning processes. Also, most of the students who participated in the questionnaire and interview form stated that the use of MAR applications would be helpful in other courses and these applications should be utilized as a learning tool. These findings were discussed in the context of the literature and suggestions were made for the use of AR in the education field.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherBartın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectArttırılmış gerçekliktr_TR
dc.subjectArtırılmış gerçeklik uygulamalarıtr_TR
dc.subjectMobil öğrenmetr_TR
dc.subjectUzaktan öğrenmetr_TR
dc.subjectBiyoloji eğitimitr_TR
dc.subjectAugmented realitytr_TR
dc.subjectAugmented reality applicationstr_TR
dc.subjectMobile learningtr_TR
dc.subjectDistance learningtr_TR
dc.subjectBiology educationtr_TR
dc.titleArtırılmış gerçeklik temelli öğrenme ortamı: Artırılmış gerçekliğin lise öğrencilerinin biyoloji eğitiminde motivasyonu, tutumu ve öz yeterliği üzerindeki etkileritr_TR
dc.title.alternativeAugmented reality based learning environment: Effects of augmented reality on high school students' motivation, attitude and self-efficacy in biology educationtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.contributor.authorID-tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record