Matematik okuryazarlığı eğitiminin ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına, matematiksel motivasyonlarına ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi
Özet
Matematik eğitiminin amaçları içerisinde son yıllarda ön plana çıkan "iyi bir matematik okuryazarı olabilme" ifadesi bulunmaktadır. Aynı zamanda matematik okuryazarlığı, Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı [PISA]' nda ölçülen temel yeterlik alanlarından biridir. Matematik okuryazarlığı, öğrencinin çeşitli bağlamlarda verilen problem durumlarını formüle etme, matematiği kullanma ve yorumlama kapasitesi olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı matematik okuryazarlığı eğitiminin ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına, matematiksel motivasyonlarına ve problem çözme becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma, 2020-2021 eğitim öğretim yılında, Batı Karadeniz Bölgesi'nin bir ilinde, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından uygulama izni verilen bir devlet okulunun 7. sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplarının belirlenmesinde hazır gruplar kullanılmıştır. Araştırma deney grubu 23 öğrenci (10 kız, 13 erkek) ve kontrol grubu 25 öğrenci (11 kız, 16 erkek) olmak üzere toplamda 48 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubunda matematik okuryazarlığı eğitimi ile kontrol grubunda mevcut uygulamadaki Matematik Öğretim Programı (MEB,2018)' na göre dersler yürütülmüştür. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine matematik başarı testi ve matematik dersine yönelik motivasyon ölçeği testi ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulamanın bitiminde son test olarak performans görevleri verilerek deney ve kontrol grubu öğrencilerinin problem çözme becerileri incelenmiştir. Araştırmanın nicel verileri SPSS 23 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Deney grubu öğrencilerinin yapılan uygulamaya yönelik görüşleri öğrenci görüş formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Matematik okuryazarlığı eğitiminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin matematik başarıları, kontrol grubu öğrencilerinin matematik başarılarından .05 anlamlılık düzeyinde deney grubunun lehine olmuştur. Matematik okuryazarlığı eğitiminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin matematik dersine yönelik motivasyonlarının, kontrol grubu öğrencilerinin matematik dersine yönelik motivasyonlarından .05 anlamlılık düzeyinde deney grubunun lehine olduğu tespit edilmiştir. Matematik okuryazarlığı eğitiminin problem çözme becerilerine etkisini incelemek amacıyla hazırlanan performans görevlerinin değerlendirilmesi sonucunda matematik okuryazarlığı eğitiminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin üzerinde olumlu yönde etkisinin olduğu belirlenmiştir. Matematik okuryazarlığı eğitiminin verilmesiyle yapılan uygulama sürecine ilişkin öğrencileri görüşlerinin çoğunlukla olumlu olduğu görülmüştür. Araştırmada matematik okuryazarlığı eğitiminin ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına, matematiksel motivasyonlarına ve problem çözme becerilerine etkisinin olumlu yönde olduğu sonucuna varılmıştır. Among the aims of mathematics education, there is the expression "being a good mathematical literate", which has come to the fore in recent years. At the same time, mathematical literacy is one of the main competence areas measured in the Program for International Student Assessment [PISA]. Mathematical literacy is defined as the student's capacity to formulate, use and interpret mathematics given problem situations in various contexts. This study aims to examine the effects of mathematical literacy education on the mathematics achievement, mathematical motivation, and problem-solving skills of secondary school students. The research was conducted with 7th grade students of a public school in a province of the Western Black Sea Region, which was given permission to practice by the Ministry of National Education, in the 2020-2021 academic year. In the research, ready groups were used to determine the experimental and control groups. The research was carried out with 48 students, 23 students in the experimental group and 25 students in the control group. Mathematics literacy education in the experimental group and lessons were carried out in the control group according to the current mathematics curriculum (MONE, 2018). The mathematics achievement test and the motivation scale test for the mathematics lesson were administered to the experimental and control group students in the form of pre-test and post-test. At the end of the application, the problem solving skills of the experimental and control group students were examined by giving performance tasks as a post-test. The quantitative data of the study were analyzed with the SPSS 23 statistical program. The opinions of the experimental group students about the application were obtained student opinion form. The qualitative data of the research were obtained by content analysis. Mathematical success of the students in the experimental group, to whom the mathematical literacy education was applied, was in favor of the experimental group at a significance level of .05 compared to the mathematics achievements of the control group students. It was determined that the motivation of the students in the experimental group, to whom the mathematics literacy education was applied, for the mathematics lesson was in favor of the experimental group at the .05 significance level, compared to the motivations of the control group students towards the mathematics lesson. As a result of the evaluation of the performance tasks prepared to examine the effect of mathematical literacy education on the students' problem-solving skills, it was determined that mathematical literacy education had a positive impact on the experimental group students. It has been seen that the students' views on the application process with the teaching of mathematical literacy are mostly positive. Findings concluded that the mathematical literacy education has a positive impact on the mathematics achievement, mathematical motivation, and problem-solving skills of secondary school students.