Show simple item record

dc.contributor.advisorÜstün, Ahmet Berk
dc.contributor.authorÇil, Betül Düzenli
dc.date.accessioned2023-10-13T07:50:09Z
dc.date.available2023-10-13T07:50:09Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023
dc.identifier.citationÇil, B. D. (2023). Artırılmış gerçeklik materyalleri ile desteklenen geometri öğretiminin öğrencilerin özyeterlik, kaygı ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsütr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/16195
dc.description.abstractBu çalışmada matematik dersi kapsamında artırılmış gerçeklik materyalleri ile desteklenen geometri öğretiminin öğrencilerin geometriye yönelik tutum, öz yeterlik ve kaygılarına olan etkilerini belirlemek amaçlanmıştır. Erzurum ili Aziziye ilçesinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bir özel lisede mobil cihazlarla uyumlu, artırılmış gerçeklik teknolojisi ile desteklenen materyaller kullanılarak çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın katılımcılarını 9. sınıfta öğrenim gören 26’sı deney grubu, 25'i kontrol grubunda yer alan toplam 51 öğrenci oluşturmaktadır. Üç boyutlu cisimler konusu kontrol grubuna geleneksel yöntemler ile anlatılırken deney grubuna artırılmış gerçeklik materyalleri kullanılarak anlatılmıştır. Araştırma nitel ve nicel yöntemlerin beraber kullanıldığı sıralı açıklayıcı karma yönteme uygun tasarlanmıştır. Nicel bölümünde yarı deneysel yöntem, nitel bölümünde ise durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Nicel veriler ise özyeterlik ölçeği, tutum ölçeği ve matematiğe yönelik kaygı ölçeği ile toplanmıştır. Çalışma toplam 6 hafta sürmüştür. Elde edilen nitel veriler boyutlara ayrılarak temalar ve kodlar oluşturularak yorumlanmıştır. Nicel verilerin analizlerinde ise SPSS 25 programından faydalanılarak verilerin normal dağılıp dağılmadığını test etmek için Shapiro Wilk testi uygulanmıştır. Normal dağılım gösteren verilerde bağımsız değişkenin etkilerini kontrol altına alarak, bağımlı değişkenin etkilerini test edebilmek için ANCOVA yapılmıştır. Çalışma sonucunda matematik dersi geometri öğretiminde artırılmış gerçeklik materyallerini kullanan deney grubunda yer alan öğrencilerin öz yeterlilik düzeyleri ile kontrol grubunda yer alan öğrencilerin öz yeterlilik düzeyleri arasında anlamlı farklılığın olmadığı görülürken kaygı ve tutumları açısından deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunduğu görülmüştür. Deney grubun öğrencilerinden çalışmanın sonunda artırılmış gerçeklik materyallerini ve öğretim sürecini değerlendirmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formundaki soruları cevaplamaları istenmiştir. Öğrenciler artırılmış gerçeklik materyallerinin memnuniyet verici olduğunu, öğrenmeyi kolaylaştırdığını, soyut kavramları somutlaştırdığını ifade etmişlerdir. Ayrıca öğrencilerin büyük bir kısmı artırılmış gerçeklik uygulamalarının diğer derslerde de faydalı olacağını cevaplarına yansıtmışlardır. Araştırmanın sonuçlarına göre gelecek yıllarda çalışmalar yapmak isteyen araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.tr_TR
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to determine the effects of geometry teaching supported by augmented reality materials within the scope of mathematics course on students' attitudes, self-efficacy and anxiety towards geometry. The study was carried out using materials compatible with mobile devices and supported by augmented reality technology in a private high school affiliated to the Ministry of National Education in Aziziye district of Erzurum province. The participants of the study consisted of 51 students in total, 26 of whom were in the experimental group and 25 in the control group, studying in the 9th grade. While the subject of three-dimensional objects was explained to the control group with traditional methods, it was explained to the experimental group by using augmented reality materials.The research was designed in accordance with the sequential explanatory mixed method in which qualitative and quantitative methods are used together. Semi-experimental method was preferred in the quantitative part and case study was preferred in the qualitative part. Qualitative data of the research were collected with a semi-structured interview form. Quantitative data were collected with the self-efficacy scale, the attitude scale and the anxiety scale for mathematics. The study lasted a total of 6 weeks. The qualitative data obtained were divided into dimensions and interpreted by creating themes and codes. In the analysis of quantitative data, the Shapiro Wilk test was applied to test whether the data were normally distributed by using the SPSS 25 program. ANCOVA was conducted to test the effects of the dependent variable by controlling the effects of the independent variable in normally distributed data.As a result of the study, it was seen that there was no significant difference between the self-efficacy levels of the students in the experimental group who used augmented reality materials in mathematics lesson geometry teaching and the self-efficacy levels of the students in the control group, while there was a statistically significant difference in favor of the experimental group in terms of their anxiety and attitudes. At the end of the study, the students of the experimental group were asked to answer the questions in the semi-structured interview form in order to evaluate the augmented reality materials and the teaching process. Students stated that augmented reality materials are pleasing, facilitate learning, and embody abstract concepts. In addition, most of the students reflected in their answers that augmented reality applications would be useful in other lessons as well. According to the results of the study, suggestions for researchers who want to conduct studies in the coming years are presented.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherBartın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectArtırılmış gerçekliktr_TR
dc.subjectÖzyeterliktr_TR
dc.subjectMatematik öğretimitr_TR
dc.subjectAugmented realitytr_TR
dc.subjectSelf-efficacytr_TR
dc.subjectMathematics teachingtr_TR
dc.titleArtırılmış gerçeklik materyalleri ile desteklenen geometri öğretiminin öğrencilerin özyeterlik, kaygı ve tutumuna etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe effect of geometry teaching supported by augmented reality materials on students' self-efficiency, anxiety and attitudetr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.contributor.authorID-tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record