İnovatif iş davranışı ve çalışanlar açısından önemi
Abstract
Globalleşen dünya ile işletme sayıları çoğalmış ve işletmeler arasında rekabet artmıştır. Sürekli
olarak artan bu rekabete uyum sağlayabilmek amacıyla işletmelerin hem iç hem de dış
alanlarında yeni ve kreatif yollar araması gerekmektedir. Bu yolda tek boyutlu olarak işletme
dışı faktörlere odaklanılması işe yarayan bir çözüm olmayacaktır. Bu nedenle işletmeler salt
ürün bazlı olarak değil aynı zamanda üretim aşamasında emek yoğun olarak çalışanlara da
inovasyonu ve inovatif sürdürülebilirliği sağlayacak eğitimler ve bilgilendirmeler yapmalıdır.
Bu çalışmada, şimdiye kadar ürün bazlı olarak algılanan ve gelişmelerin bu yönde takip ettiği
inovasyon kavramını çalışanlar açısından ele alacağız. Bu araştırmanın temel amacı işletme,
kurum veya diğer sektörlerde faaliyet gösteren tüm çalışanlar açısından inovasyon temelli
inovatif iş davranışlarının önemini irdelemektir. İnovatif iş davranışlarının belirleyicilerinin
neler olduğu ve çalışanlar ile aralarındaki temel ilişkinin açıklanarak neler olabileceği hakkında
önerilerde bulunulmuştur. Çalışma ikincil kaynaklar kullanılarak yapılmıştır. Bu bağlamda
inovatif iş davranışları ile ilgili alanyazın taranmış, yayınlanan bildiri, kitap ve makaleler
incelenmiştir. Çalışma sonunda işletme yöneticilerine öneriler sunulmuştur. Öneriler ikincil
kaynak tarama verilerinin incelenmesi sonucu oluşturulmuştur. Bu kapsamda inovatif iş
davranışının çalışanlar açısından öneminin birey bazlı değişkenlere göre şekillendiği
görülmüştür. Çalışanların inovatif iş davranışından beklediği olumlu izlenim, bireysel ilgisi,
yeni fikirler oluşturması ve içgörünün çalışanların inovatif iş davranışlarına eğilimini
yönlendirdiği anlaşılmıştır. İşletmeler, inovatif iş davranışı kavramının önemini çalışanlar
açısından uygulanabilir hale getirmelidir. Böylece inovatif davranışının çalışanların
verimliliğinde artışa katkısı olmaktadır With the globalizing world, the number of businesses has increased and competition between businesses has increased. In order to adapt to this ever-increasing competition, businesses need to seek new and creative ways both internally and externally. In this way, focusing on nonoperational factors unidimensionally will not be a working solution. For this reason, businesses should provide training and information that will ensure innovation and innovative sustainability not only on a product basis, but also on labor-intensive workers at the production stage. In this study, we will discuss the concept of innovation, which has been perceived as product-based and followed by developments in this direction, from the point of view of employees. The main purpose of this research is to examine the importance of innovation-based innovative work behaviors for all employees operating in businesses, institutions or other sectors. Suggestions were made about what the determinants of innovative work behaviors are and what the basic relationship between them and the employees could be. The study was conducted using secondary sources. In this context, the literature on innovative business behaviors was reviewed, and published papers, books and articles were examined. At the end of the study, suggestions were presented to business managers. Suggestions were formed as a result of examining secondary literature data. In this context, it has been seen that the importance of innovative work behavior for employees is shaped according to individual-based variables. It has been understood that the positive impression, individual interest, creation of new ideas and insight that employees expect from innovative work behavior directs the tendency of employees to innovative work behaviors. Businesses should make the importance of the concept of innovative work behavior applicable to employees. Thus, its innovative behavior contributes to the increase in the productivity of the employees.