Enerji ünitesinde PLICKERS uygulamasının 9.sınıf öğrencilerinin ölçmeye karşı tutumlarına etkisi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, elektronik ölçme ve değerlendirme uygulamalarından Plickers’ın fizik dersi enerji ünitesinde kullanılmasının öğrencilerin ölçmeye karşı tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmada yarı deneysel yöntem benimsenmiştir. Çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Bartın ili Amasra İlçesinde öğrenimlerine devam etmekte olan 9.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Öğrencilerden 24’ü deney, diğer 24’ü ise kontrol grubuna atanmıştır. Uygulama öncesinde geliştirilen ölçmeye karşı tutum ölçeği ön-test olarak katılımcılara uygulanmıştır. İş, güç ve enerji; mekanik enerji; enerjinin korunumu ve enerji dönüşümü; verim ve enerji kaynakları alt öğrenme başlıklarına ait beşer sorudan oluşan çoktan seçmeli bir Enerji Ünitesi Başarı Testi (EÜBT) hazırlanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının tamamlanmasının ardından hazırlanan test deney grubu öğrencilerine her konu başlığının anlatımının ardından Plickers programı aracılığı ile uygulanmıştır. Kontrol grubundaki öğrenciler ise her konu sonunda kendilerine verilen EÜBT’ni kâğıt-kalem kullanarak tamamlamıştır. Test uygulamasının ardından ölçmeye karşı tutum ölçeği son test olarak deney ve kontrol grubundaki öğrencilere tekrar uygulanmıştır. Ölçmeye karşı tutum ölçeğinden elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine oranla ölçmeye karşı tutumlarında daha olumlu bir tutum geliştiğini göstermiştir. Fizik gibi öğrencilerin öğrenme zorluğu çektikleri ve sınav kaygısına sahip oldukları bilinen fen konularının öğretiminde ve değerlendirme süreçlerinde Plickers gibi elektronik ölçme ve değerlendirme programlarının kullanılmasının ölçmeye karşı tutumları üzerinde olumlu etkileri olduğu düşünüldüğünde fen bilimleri öğretmenleri tarafından benzer programların kullanılması önerilmektedir. The purpose of this study was to examine the effect of Plickers use in the physics course for energy unit on students' attitudes towards measurement among one of the electronic measurement and evaluation applications. A semi-experimental method has been adopted in the research. The working group constitutes the 9th grade students who are continuing their education in the province of Amasra in Bartın province in 2017-2018 academic year. 24 students were assigned to the experiment group and 24 were assigned to the control group. The attitude scale developed before the application was applied as a pre-test. A multiple-choice Energy Unit Achievement Test (EÜBT) was prepared which is consisting of five questions pertaining to work, power and energy; mechanical energy; conservation of energy and energy conversion; productivity and energy resources sub-learning titles. After the completion of the validity and reliability studies, the EÜBT was administered to the students in experimental group through the Plickers program after each topic was explained. The students in the control group completed the EÜBT by using paper-pencil which is given to them at the end of each topic. After the test application, the attitude scale was re-applied to the students in the experimental and control groups as a final test. Statistical analysis was performed by transferring the data obtained from the measurement attitude scale to the computer environment. The results of the analysis showed that the experimental group had a more positive attitude towards measuring the students than the control group students. The use of similar programs by science teachers is suggested when it is considered that students like physics have a positive influence on the attitudes of students using electronic measurement and evaluation programs, such as Plickers, in teaching and evaluating science subjects that are difficult to learn and are known to have test anxiety.