The effect of macrostructure and superstructure teaching on summarization achievement
Özet
Selecting and remembering the necessary information from rapidly increasing information requires summarization
skills. Research on improving students' summarization skills has focused on deletion, generalization,
and reconstruction strategies. However, direct teaching of these strategies does not yield successful
results. For this reason, researchers have turned to teaching summarization based on understanding
the text. Knowing the macrostructure and superstructure of the text can help understand the text and
select the information to be included in the summary. The aim of this study is to determine the effect of
macrostructure and superstructure teaching on summary writing achievement. The study was conducted
in a one-group pretest-posttest design and lasted for 6 weeks. The study was conducted with 22 seventh
grade students in a public secondary school. The data were collected with a total of 132 summary texts
in which students summarized five stories. The summaries of texts were scored with the Text Summary
Evaluation Rubric (TSER). As a result of the study, significant differences were obtained in summarization
achievement in favor of the posttest. Based on this result, it is recommended that macrostructure and
superstructure teaching be included in programs and course books. This study is limited to narrative
texts. In future studies, whether the achievement in summarization narrative and informative texts differs
and how long it takes for different age groups to develop their achievement in summarization of different
types of texts can be examined based on text structure teaching. Hızla artan bilgilerden gerekli bilgiyi seçip hatırlamak özetleme becerisini gerektirir. Öğrencilerin özetleme becerilerini geliştirmeye yönelik araştırmalar silme, genelleme ve yeniden yapılandırma stratejilerine odaklanmıştır. Ancak bu stratejilerin doğrudan öğretimi başarılı sonuçlar vermemektedir. Bu nedenle araştırmacılar metni anlamaya dayalı özetleme öğretimine yönelmişlerdir. Metnin makro yapısını ve üst yapısını bilmek, metni anlamaya ve özete dâhil edilecek bilgileri seçmeye yardımcı olabilir. Bu çalışmanın amacı, makro yapı ve üst yapı öğretiminin özet yazma başarısına etkisini belirlemektir. Çalışma tek grup ön test-son test tasarımında yürütülmüş ve 6 hafta sürmüştür. Çalışma bir devlet ortaokulunda 22 yedinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, öğrencilerin beş hikâyeyi özetlediği toplam 132 özet metni ile toplanmıştır. Metinlerin özetleri Metin Özeti Değerlendirme Rubriği (TSER) ile puanlanmıştır. Çalışma sonucunda özetleme başarısında son test lehine anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Bu sonuca dayanarak, programlara ve ders kitaplarına makro yapı ve üst yapı öğretiminin dahil edilmesi önerilir. Bu çalışma anlatısal metinlerle sınırlıdır. Gelecekteki çalışmalarda, anlatısal ve bilgilendirici metinlerde özetleme başarısının farklı olup olmadığı ve farklı yaş gruplarının farklı türdeki metinlerin özetleme başarısını geliştirmelerinin ne kadar sürdüğü metin yapısı öğretimine dayalı olarak incelenebilir.