SQ4R stratejisinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi
Özet
Bu araştırmada SQ4R (Surwey-Question-Read-Recite,Review,Reflect) stratejisinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı ikinci yarıyılında Malatya İli Yeşilyurt Merkez ilçesinde bulunan bir ilkokulda öğrenim gören 4. sınıf öğrencilerinden 56 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ön test son test gruplu yarı deneysel model uygulanmıştır. Deney ve kontrol grupları rastgele örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Deney grubuna araştırmacı tarafından SQ4R stratejisi ile okuma eğitimi verilmiştir. Kontrol grubuna ise Milli Eğitim Bakanlığı müfredatı Türkçe ders kitabında yer alan mevcut program sınıf öğretmeni tarafından uygulanmıştır. Araştırmada stratejinin uygulaması haftada iki gün, 2 şer ders saati olmak üzere toplam 20 ders saati sürmüştür. Uygulama 10 metin kullanılarak yapılmıştır. Uygulama sürecinde öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini ölçmek amacıyla ön test ve son test soruları hazırlanmıştır. Ön test ve son test sorularının hazırlanmasında uzman görüşü alınmıştır. Uygulanan ön test ve son testler "Okuduğunu Anlama Becerisi Değerlendirme Rubriği" ne göre değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda SQ4R stratejisinin okuduğunu anlama becerisini geliştirmede olumlu bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. This study examines the impact of the SQ4R (Survey-Question-Read-Recite-Review-Reflect) strategy on reading comprehension skills. The study's sample consists of 56 fourth-grade students attending an elementary school in Yeşilyurt Central District of Malatya Province during the second semester of the 2021-2022 academic year. A quasi-experimental model with pre-test and post-test groups was applied in the research. The experimental and control groups were formed through random sampling. The experimental group received reading instruction using the SQ4R strategy provided by the researcher, while the control group followed the existing program in the Turkish language textbook under the Ministry of National Education's curriculum, implemented by the classroom teacher. The strategy was applied for a total of 20 lesson hours, conducted twice a week with two lesson hours per session. The implementation was carried out using 10 texts. Pre-test and post-test questions were prepared to measure students' reading comprehension skills during the process. Expert opinion was sought in preparing the pre-test and post-test questions. The tests were evaluated based on the "Reading Comprehension Skills Assessment Rubric." The research results revealed that the SQ4R strategy positively impacts the development of reading comprehension skills.