Dinleme eğitimi özyeterliğini geliştirmede mikro öğretimin rolü
Abstract
Dilin dört temel beceri alanı dinleme, konuşma, okuma ve yazmadır. Dinleme diğer dil becerilerinden
önce gelişir, onlara temel oluşturur ve en çok kullanılan dil becerisidir. Dinleme becerisi diğer becerilere göre
daha yakın zamanda ders programlarında yer almıştır. Türkçe Programı’nda aşamalı olarak kazandırılacak
toplam kırk iki kazanıma yer verilmektedir.
Programın amacına ulaşması için öğretmen bu eğitimi vermeye hazır olmalıdır. Mikro öğretim yöntemi
öğretmen adaylarını mesleğe hazırlamada etkili yöntemlerden biridir.
Bu araştırmada iki temel amaç vardır. Birincisi öğretmen adaylarının dinleme eğitimi özyeterliğini
geliştirmede mikro öğretim uygulamalarının etkisini belirlemek, ikincisi öğretmen adaylarının mikro öğretime
yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın birinci amacı için deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest
deseni kullanılmıştır, ikinci amacı için nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda bir
devlet üniversitesinde, Türkçe Eğitimi bölümünde okuyan 42 öğretmen adayı yer almaktadır. Araştırma verileri
Dinleme Özyeterlik Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda mikro
öğretim uygulamalarının öğretmen adaylarının dinleme eğitimi özyeterliğinde anlamlı bir fark yarattığı ve
öğretmenlik becerilerini geliştirdiği belirlenmiştir. Four main areas of language skills are lis t en in g, speaking, reading and writing. Lis t e n ing develops before other language skills, creates them basis and it is the most used language skill. Lis t en in g s kill involved in curriculum more recently than the other skills. To tal 42 achievements are there in Turkish Curriculum which will be imparted gradually. Teachers should be ready to provide this training to achieve the objectives of the program. M icro teaching method is one of the effective methods to prepare teacher candidates to the profession.There are two main objectives in th is research. One of them is to determine the effectiveness of micro teaching in helping student teachers gain lis t en in g t rain in g s elf-efficacy and the other one is to determine student teachers’ views on the micro teaching. The pretest-posttest, one group experimental research was used for the first objective and qualitative research method was used for the second objective. In the research working group 42 student teachers are included who are studying in the Turkish Education Department at a state univers it y . The research data were collected by Listening Self-Efficacy Scale, and a semi-structured interview form. As a result of the study, it was concluded that micro teaching applications made a significant difference in listening training s elf-efficacy and improved teaching skills.