100 temel eser okuma yarışmaları üzerine eleştirel bir inceleme
Özet
Okuma, bir harf dizisini doğru çözmeye, doğru seslendirmeye dayanan anlık bir eylem
değil fiziksel ve zihinsel etkileşime dayanan bir süreçtir. Okuma, öğrenilebilen ve geliştirilebilen bir
beceridir. Okuma becerisinin ve alışkanlığının kazandırılacağı ilk kurum, okuldur. Bu nedenle okullarda,
okuma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler yapılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
uygulamaya konulan “100 Temel Eser” projesi de bu etkinliklerden biridir. Bu proje sonucunda
öğrencilerin Türk ve dünya edebiyatından belli başlı eserleri okumuş olarak okuldan mezun olması
hedeflenmektedir. Projenin bir devamı olarak çeşitli illerde ve okullarda 100 Temel Eser okuma
yarışmaları düzenlenmektedir. Elinizde çalışma, bu 100 Temel Eser okuma yarışmalarını incelemektedir.
Doküman incelemesi yöntemiyle, 100 Temel Eser okuma yarışmalarının nasıl yapıldığı ve yarışmalarda
sorulan sorular incelenmiş; elde edilen bulgular Türkçe ve edebiyat eğitiminin ölçme-değerlendirme
ilkeleri ve okuma eğitimi bakımından yorumlanmıştır. Kitap okuma yarışmalarının çoktan seçmeli
testlerle değil de açık uçlu sorularla yapılmasının daha eğitici olacağı vurgulanmış; buna yönelik öneriler
sıralanmıştır. Reading based on interaction of physical and mental process. It not a momentary action based on right solving the right to say a letter. Reading is a skill that can be learned and improved. School is the first institution to impart reading skills and habits. Therefore the activities carried out in schools to improve reading skills. "The 100 Essential Books" project is one of those activities implemented by the Ministry of Education. The aim of this project is that the students must read books of Turkish and world literature before they graduation from schools. As a continuation of the project in schools in various provinces and 100 Essential Books reading competitions are organized. In this study examines the 100Essential Books reading competition. Examined that how is this contests and questions of competition with document analysis method and findings were interpreted according to the principles of measurement and evaluation in Turkish education and reading education. Emphasized that the test questions should not be reading contests, should be open-ended questions and and recommendations presented.