Planlı yazma ve değerlendirme modelinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerine etkisi
Abstract
Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli “Hazırlık, Taslak Oluşturma, Gözden Geçirme, Düzeltme,
Sunum” bölümlerinden oluşan Süreç Temelli Yazma Modellerinden birisidir. Öğrenciler kompozisyon yazma
sürecinde belirli sıkıntılar yaşamaktadırlar. Bu çalışmada amaç, yazmayı sürece yayan model olan Planlı Yazma ve
Değerlendirme Modelinin kompozisyon yazma becerilerinin geliştirilmesinde etkili olup olmadığını belirlemektir.
Araştırmanın çalışma evrenini, 2013- 2014 eğitim- öğretim yılı güz döneminde, Hatay ili Antakya ilçesinde bulunan
Ayşe Fitnat Orta Okulu 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi rastgele seçilen iki sınıftır. Deney
grubu 45 kişi, kontrol grubu 40 kişiden oluşmaktadır. Çalışma 6 hafta sürmüştür. Araştırmada ön test, son test
kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Veri elde etmek amacıyla “Yazılı Anlatım Değerlendirme Ölçeği”,
elde edilen verilerin analizi için ise ShapiroWilk, Mann Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır.
Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.5 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda deney grubu öğrencilerinin ön
test toplam puanları ile son test toplam puanları kıyaslandığında anlamlı bir faklılık görülmüştür. Kontrol grubu
öğrencilerinde ise anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Deney grubu öğrencilerinin son test puan ortalamaları ile
kontrol grubu öğrencilerinin son test puanları incelendiğinde deney grubunda bulunan öğrencilerin kompozisyon
yazma becerilerinin anlamlı düzeyde geliştiği görülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin Yazılı Anlatım Değerlendirme
Ölçeği alt boyutlarından olan Başlık, Kâğıt Düzeni, Plan ve Anlatım özelliklerinde eğitim aldıkatn sonraki süreçte
puanları ile eğitim almadan önceki puanları arasında anlamlı bir fark görülmüştür.