Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi
Özet
Yaşam boyu öğrenme, bireyin hayatı boyunca sürekli öğrenme eğilimleri
içerisinde olması olarak ifade edilebilir. Öğretmenler, toplum yaşamına yön veren
bireyler olarak düşünüldüğünde, öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterliklerine
sahip olmaları önem arz etmektedir. Bu kapsamda, araştırmanın amacı,
öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini incelemektir. Araştırmanın evrenini
2014-2015 öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan
öğretmenler oluştururken, örneklemini ise bu okullardan yansız küme örneklemi
yoluyla seçilen 73 öğretmen oluşturmaktadır. Nicel yaklaşımı esas alan bu çalışma,
betimsel bir çalışmadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”
ve Yaman (2014) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği tespit edilmiş ve Cronbach Alpha katsayısı 0.94
olarak bulunmuştur. Araştırmada istatistiksel tekniklerden, bağımsız örneklemler t
testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır. Elde edilen
verilerin analizi sonucunda, öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin,
cinsiyete, öğrenim düzeyine, mezun olunan fakülteye ve görev yapılan okul türüne
göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı, mesleki kıdeme göre ise anlamlı
bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu
belirlemek amacıyla Scheffe Testi yapılmıştır. Scheffe Testi sonucuna göre mesleki
kıdemi 11-15 yıl ile 20 yıldan yukarı olan öğretmenler arasında anlamlı farklılık olduğu
ve bu farklılığın da mesleki kıdemi 20 yıldan yukarı olan öğretmenler lehine olduğu
görülmüştür. Öğretmenlerin genel olarak yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin yüksek
olduğu tespit edilmiştir. Lifelong learning can be expressed as an individual’s being in continuous learning tendency during his/her life. When teachers are considered as people shaping community life, it is important for them to have lifelong learning competences. In this context, aim of the research was studying teachers’ lifelong learning tendency. While population of the research included teachers working at schools under the authority of Ministry of Education in 2014-2015 academic year, the sample consisted of 73 teachers selected randomly via unbiased cluster sampling method. This study which is based on quantitative approach is a descriptive study. In the study were “Personal Information Form” and “Lifelong Learning Tendency Scale” developed by Yaman (2014) applied as data collection tools. Reliability of the scale was assured, and Cronbach’s Alpha coefficient was found as 0.94. Independent samples T-test and One-Way Anova - among statistical techniques - were applied in the research. As a result of data analysis, it was found out that while teachers’ lifelong learning tendency did not differ statistically in terms of gender, educational background, faculty of graduation and type of school being worked, it was statistically different in terms of professional seniority. Scheffe Test was used to determine the groups in which this difference appeared. According to the result of Scheffe Test, it was understood that there was a significant difference between teachers whose professional seniority was 11-15 years and the ones whose was more than 20 years in favor of the latter. It was determinedhave high generally teachers’ lifelong learning tendency.