Doğanın hissettirdikleri : liseliler doğa eğitiminden yansımalar
Abstract
Son yıllarda, artan çevre sorunları karşısında doğal alan ve kaynakların korunması ve dengeli kullanılması konusu sürekli gündemde kalmaktadır. Ancak doğal alanların çeşitli yasal statülerle koruma altına alınması bu kaynakları insan kaynaklı olumsuz etkilerden korumaya yetmemektedir. Koruma için yasal statülerin yanı sıra bireylerin bilinçlendirilmesi ve doğaya karşı sorumlu paydaş sayısının arttırılması gerekmektedir. Bu noktada, doğayı tanımak, korumak ve farkındalık yaratmak açısından doğa eğitimleri popüler ve başarılı çalışmalar olarak dikkat çekmektedir. Bu çalışma, TÜBİTAK-Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı (4001) tarafından desteklenen, 12-20 Ağustos 2013 tarihleri arasında Uşak İli ve çevresinde gerçekleştirilen, lise öğrencilerine yönelik “113B031-Liseliler Doğa Eğitiminde 2013” adlı doğa eğitimi projesi temelinde yapılmıştır. Çalışma grubunu projeye katılan 40 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma; “eğitimin en önemli parçası, eğitilenin düşüncesini almak” felsefesinden hareketle başlamıştır. Çalışmanın amacı, proje katılımcılarının doğaya yönelik algı ve sorumlulukları ile doğa eğitiminin onlara kazandırdıklarının belirlenmesidir. Araştırmada veriler, eğitime katılan öğrencilere “öykü” yazdırılması ve çözümlenmesi yoluyla toplanmıştır. Ayrıca proje öncesi ve sonrası anket cümlesi ve açık uçlu sorulardan oluşan ön-test, son-test uygulaması yapılmıştır. Araştırma sonucunda projenin; katılımcılarındoğaya dönük farkındalık ve sorumluluklarını artırdığı ve aynı zamanda eğitimin katılımcılarınbeklentilerini karşıladığı sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcılar projeden geniş bir ekoloji vizyonu ve doğa duyarlılığı kazanarak ayrılmışlardır. In recent years the protection of natural areas and resources in the face of increasing environmental problems and the use of balanced issue remains on the agenda. However be protected under various legal status of these resources are insufficient to protect natural areas from human-induced adverse effects. As well as legal status for protection raising awareness of the individuals to the environment and increasing the number of stakeholders must be responsible. At this point know nature education is a popular and successful work in terms of attracting, protecting and creating awareness of the nature. In this study has been carried out based on nature education project supported by TUBITAK Science and Society Department (4001), between 12 to 20 August 2013 in Usak Province and surrounding for high school students covered "113B031-High School Nature Education 2013". The study group is 40 high school students participated in this project. The study has begun to move from philosophy "The most important part of the training is you get the idea of the training". The aim of this study is to determine the perception and responsibility of participants training the project for the nature and the nature of what they give them. The data in the study were collected through “stories” printed to the students who participated in the training and analysing them. In addition surveys sentence including open-ended questions and pre-test and post-test application has been made in the study. As a result of the project the project has reached the conclusion. So participants have increased their awareness and responsibilities of nature. Also training has met the expectations of the participants. Participants have left from the project by winning a broad vision of ecology and nature awareness.