Ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Çalışmanın amacı, ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum ve sosyal beceri düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çalışmanın evreni, Ankara ili, Yenimahalle İlçesindeki 10 Anadolu Lisesi’nden müteşekkildir. Toplamda 7398 öğrenci kapasitesine sahip bu evrenden 500 Ortaöğretim öğrencisine ulaşılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kullanılan anket 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde katılımcıların kişisel bilgilerinin belirlenmesi için kişisel bilgi formu yer almaktadır. Veri toplama aracının ikinci bölümünde öğrencilerin sosyal beceri düzeyini ölçmek amacıyla Matson, Ratatory ve Helsel (1983) tarafından geliştirilen ve Erdoğan (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (MESSY) yer almaktadır. Öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarını değerlendirmek amacıyla Pehlivan (1997) tarafından geliştirilen Beden Eğitimi Tutum Ölçeği yer almaktadır. Verilerin değerlendirilmesi için SPSS 21 istatistik paket programı kullanılmıştır. Puanların normallik sınamasında Çarpıklık (Skewness) katsayısı kullanılmıştır Ölçek ve alt boyut puanlarının cinsiyet, yaş ve ailede spor yapan bireyin varlığına göre karşılaştırılmasında bağımsız iki örneklem t testinden; okuduğu sınıf, anne ve baba öğrenim düzeyi, anne ve baba mesleği, okuldaki başarı durumu, ailenin spor yapmasına izin verme durumu ve beden eğitimi dersleri dışında düzenli olarak katıldığı etkinlik değişkenlerine göre karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. ANOVA testinde gruplar arasında anlamlı farklılık görüldüğünde farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla ikili karşılaştırmalar için LSD post hoc testinden yararlanılmıştır. Ölçek ve alt boyutlar arası ilişki analizi için Pearson korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 (p<0,05) olarak belirlenmiştir. The aim of this study was the observation group attitudes towards physical education and sports lessons; social skills, age, gender, demographic information, such as through family education level; evaluate, students' interest in physical education and sports lessons and requests to determine how a level. At the same time in the light of the data obtained to produce Physical Education and Sport Course in the direction of the increasing interest and desire for solutions. The universe, Ankara is composed of 10 Anatolian High School District in Yenimahalle. with a total capacity of 7398 students has reached 506 secondary school students from this universe. The questionnaire used as data collection tool in this study consists of three sections. personal information for determining the personal information of participants in the first part of the form is located. Data collection tool Matson to measure the social skills of students in the second part, Ratatory and Helsel (1983) and was developed by Erdogan (2002) adapted to Turkish Matson Children Social Skills Rating Scale (MESSY) is located. physical education students to assess their attitudes towards the course Wrestler (1997) is located Physical Education Attitude Scale developed by. SPSS 21 statistical software package for the evaluation of the data is used. Rate of normality test in Keystone (Skewness) coefficient was used Scale subscale scores and gender, age and family sports two independent samples t test for comparison engaged by the existence of an individual; class he read, his mother and father's educational level, parents profession, success in school, the family let him do sports status and physical education classes are one-way analysis of variance for comparison according to the event regularly attended outside variables (ANOVA) was used. The difference is statistically significant difference seen between the groups in the ANOVA test to determine which groups that have benefited from the LSD post hoc test for pairwise comparisons. The scale and dimensions for analysis of the relations between Pearson correlation analysis was utilized. Analysis 0.05 level of significance (p <0.05), respectively.