Anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların matematiksel akıl yürütme becerilerine piyano destekli müzik etkinliklerinin etkisi
Abstract
Bu araştırmanın amacı ana sınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların
matematiksel akıl yürütme becerilerine Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri’nin etkisini
tespit etmektir. Bu araştırma bir deneysel çalışmadır ve ön-test ve son-test kontrol gruplu
deneysel desenden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Ergül tarafından 2014’de
geliştirilen Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı
kullanılmıştır. Ölçeğin ölçme-tümevarım, ölçme-tümdengelim, veri analizi ve olasılıktümevarım, veri analizi ve olasılık-tümdengelim olmak üzere dört alt boyutu
bulunmaktadır. Ölçme alanı tümevarım akıl yürütme alt boyutunda uzunluk, ağırlık, alan
ve hacim ölçme ile sonuçları karşılaştırma ve zaman sıralaması ile ilgili sorular
bulunmaktadır. Ölçme alanı tümdengelim akıl yürütme alt boyutunda eldeki sonuçların
doğruluğunu anlama ve sözel karşılaştırma problemleri irdelenmektedir. Veri analiziolasılık alanları tümevarım akıl yürütme alt boyutunda şekillerin özelliklerini bilme ve
grafik oluşturma alanları yer almaktadır. Veri analizi-olasılık alanları tümdengelim akıl
yürütme alt boyutunda ise resim inceleme ve resimdeki durumu tahmin etme, grafik okuma ve sonuçlarını söyleme ve olasılık belirleme konuları ile ilgili sorular yer almaktadır.
Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri, Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim
Programında yer alan etkinlik planı şablonuna göre araştırmacı tarafından hazırlanmıştır.
Etkinliklerin hazırlık sürecinde erken piyano eğitimi ile ilgili alan-yazın ve metotlar
incelenmiştir. Ardından, araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlik planlarının geçerlilik ve
güvenilirliği için çeşitli alanlarda uzman görüşlerine başvurulmuştur. Son şekli verilen
etkinlik planlarının ana sınıfına devam eden 25 çocuğa haftada iki kez pilot uygulaması
yapılmıştır ve uygulama sekiz hafta sürmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017
eğitim öğretim yılı bahar döneminde Milli Eğitim Bakanlığı Ankara ili Çankaya İlçe Milli
Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilköğretim okulları bünyesinden seçilmiş iki ana sınıfında
öğrenim gören çocuklardır. Grupların oluşturulmasında ölçekte yer alan demografik
değişkenler açısından da eşit bir dağılım dikkate alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubuna
ön-test uygulanmasının ardından deney ve kontrol grupları, test puanlarının veri toplama
aracındaki bütün alt boyutlarda anlamlı fark göstermeyeceği şekilde düzenlenmiştir. Deney ve kontrol grupları 16’şar çocuk içermektedir ve çalışma grubu toplam 32 çocuktan
oluşmaktadır. Deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlikler 8 hafta boyunca
haftada iki kez 20 dakika süreyle uygulanmış, kontrol grubuna ise her hangi bir işlem
yapılmamıştır. Pilot çalışmada etkinliklerin küçük gruplar üzerinde daha etkili olduğunun
tespit edilmesi sebebiyle etkinlikler sınıf mevcudu 8-10 kişilik gruplara bölünerek
yapılmıştır. Deney sürecinin ardından çalışma grubuna Erken Matematiksel Akıl Yürütme
Becerileri Değerlendirme Aracı son-test olarak tekrar uygulanmıştır. Verilerin analizi
SPSS 16.0 for Windows programıyla yapılmıştır. Çalışma grubunun 32 çocuktan oluşması
sebebiyle küçük örneklemlerde daha güvenilir sonuç veren non-parametrik hipotez
testleriyle sonuçların analizi yapılmıştır. Ön-test uygulamasının ardından deney grubu
çocuklarıyla, kontrol grubu çocuklarının erken matematiksel akıl yürütme becerileri ön-test
alt boyut puanları İki Bağımsız Örnek İçin Non-Parametric Mann-Whitney U Testi ile
analiz edilmiş, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Bağımsız
değişkenin deney grubuna uygulanmasının ardından aynı test son-test verilerine de
uygulanmıştır. Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri’nin çocukların erken matematiksel akıl
yürütme becerilerinin alt boyutlarını etkileyip, etkilemediğini sınamak için, deney ve
kontrol gruplarının son-test puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir farklılaşma
olup olmadığını saptamak amacıyla Eşleştirilmiş Örnekler İçin Non-Parametric Willcoxon
İşaretli Sıralar Testi yapılmıştır. Sonuçlar tablolar halinde verilmiş, ana sınıfları için
hazırlanan Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri’nin erken matematiksel akıl yürütme
becerilerine etkisi hakkında bir yargıya varılmaya çalışılmıştır. Verilerin analizi sonucunda
erken matematiksel akıl yürütme becerilerinin tüm alt boyutlarına ait maddelerde deney
grubu lehine anlamlı fark görülmesi ile Piyano Destekli Müzik Etkinlikleri’nin çocukların
erken matematiksel akıl yürütme becerilerinin gelişiminde etkili olduğu sonucuna
varılmıştır. The primary purposeof this research wasto determine the effect of Piano-Assisted Music Activitieson themathematicalreasoning skills ofthe preschoolers.This research wasan experimentalstudy. Experimental design with pre-testand post-test control group wasused. The Early Mathematical Reasoning Ability Assessment Tool, developed byErgülin 2014,wasused for data collection.The sub-dimensions of the tool weremeasurement-induction, measurement-deduction, data analysisandprobability-inductionanddata analysis and probability-deduction. The measurement-induction sub-dimension contains questions about measuring and comparing non-standard units and timesequencing, measurement-deductionsub-dimension includes understanding the accuracy of the results and verbal comparison problems.Data analysis and probability-induction sub-dimension involves knowing the features of shapesand creating graphics, data analysis and probability-deductioncontains analyzing images and estimating the situation in the picture, reading the graphics and telling the results, and determining probability.Aneight-weekprogramofpiano-assisted music activity planswere developed by the researcher for this study.The activity plans were evaluated by musiceducation, preschool education andchildhood development specialists. Based on the specialists’ opinions, the activities wereplanned for twice a week with the duration of 20 minutes. For the reliability of the research,an eight-week pilot studyof the music activities was held foreight preschoolers.In the pilot study,it was found that the activities were more effective insmall groups. Therefore, the activities were decided to be done by dividing the classroom into groups of 8-10 children.After the pilot study, Ergül’stool was applied as pre-testto the study group of the research. The study group was two randomly selected preschoolclasses from Ankara province, Çankaya district. The study was done in the spring semester of 2016-2017 academic year. The pre-test scores were assessed by Non-parametric Mann-Whitney U TestinSPSS 6.0forWindowsprogram in order to evenly distribute the test score means of the experimental and control groups. Experimental and control groups consisted of 16children each andthe study group had 32 childrenin total.An equal distribution was also taken into account in terms of the demographic variables involved in the formation of the groups.Afterwards, for the trial period, the piano assisted music activitieswere applied twice a week to theexperimentalgroup,no action was taken for the control group. After the trial period of eight weeks, Ergül’s tool was re-applied as post-test to the study group.Outcomes were evaluated from the statistical analyzes of the score means, standart deviations. Mann-Whitney U Test and Wilcoxon Signed Rank Testhave been made for the statistical analysis. In conclusion of the study, the experiment group progressed in all of the ten sub-dimensions.Based on theoutcomes, it was appropriate to state that Piano-Assisted Music Activitieswereeffective in preschoolers’ early mathematical reasoning skills.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fS4sqEZr79C_n60Rk6MjFUiXYzn_LJedECi82n1RM-cc7XthQjS2DTym7oT0zUeRhttp://hdl.handle.net/11772/1986