Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama yöntemiyle tarihsel empati becerisinin kazandırılmasına yönelik etkinlik temelli bir eylem araştırması
Abstract
Empati en genel tanımıyla kişinin kendini başkasının yerine koyması demektir. Empati kavramı sosyal bilimler içerisinde birçok alanda karşımıza çıkmaktadır. Nitekim sosyal bilimleri kapsayan, interdisipliner bir alan olan sosyal bilgiler için de önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersinde, tarihi konuların öğrenimi açısından önemli olan tarihsel empati becerisinin yaratıcı drama yöntemi ile kazanımını incelemektir. Bu amaçla sosyal bilgiler dersi kapsamında 7.sınıf öğrencileri ile “Türk İslam Devletlerinde Yetişen Bilginler” adlı konu yaratıcı drama yöntemi ile etkinlik temelli işlenmiş ve öğrencilerin tarihsel empati becerisi kazanma durumları incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Bartın İlindeki bir ortaokulun 7.sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Eylem araştırması modeliyle gerçekleştirilen çalışmada birden fazla veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, 7.sınıf öğrencilerinin yaratıcı drama yöntemi ile tarihsel empati becerisinin geliştiği görülmüştür. Bunun yanında öğrencilerin, yaratıcı drama yöntemiyle tarihsel empati becerisine yönelik etkinliklerden keyif aldıkları, tarih konularına ilişkin ilgilerinin ve öğrenme isteklerinin arttığı gözlenmiştir. Araştırma sonuçları dikkate alınarak, tarihsel empati becerisinin kazandırılmasında ve geliştirilmesinde yaratıcı drama yöntemiyle işlenebilecek sosyal bilgiler dersi öğretim programında kazanımlar belirlenmiştir. Bundan sonra yapılacak çalışmalara yönelik öneriler sunulmuştur. The most general definition of empathy is that someone else. Tre concept of empathy everges in mony fields in social sciences. As a motter of fact, it is also important for social studies wich is an interdisiplinary field covering social studies. The aim of this research is to examine the historical drama skills which are impotent in terms of karning of historical subjects in social studies course through creative drama method. For this purpase, scholors in Turkish İslamic States in the social studies book have been studied with creative drama method by 7th grade students and historical empathy skills of students was examined. The study group of the research was compased of 7th grade students of secondary school in Bartın province. Multiple date collection tools were used in the research and the action research models was used. As a result of the research, it was seen that creative drama contributed significantly to the 7th grade students historical empathy skills. Besides, thanks to the creative drama, the students have learned the history topics with pleasure. Besides, that students enjoyed activities aiming historical empathy skills trough creative drama method and their interest in history topics and desire to learn went up was observed. Considering result of the research, objectives in social studies teaching curriculum wich can be covered through creative drama method in development and acquisition of historical empathy skill are determined. After that suggestions related to works that will be done were presented.