Show simple item record

dc.contributor.authorEsen, Şaban
dc.contributor.authorTokmak, Gizem
dc.date.accessioned2019-12-12T08:40:54Z
dc.date.available2019-12-12T08:40:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/2090
dc.description.abstractOne of the success indicators of a company is its competitive advantage against the other companies. Even though there have been so many approaches being developed under the frame of strategic management in order to make the companies gain competitive advantage, many researchers gather under the same roof of position approach and resource based approach. In addition to which of these approaches is more effectual in terms of the companies’ gaining competitive advantage argued in literature, the opinion providing that these two approaches are supplementaries of each other is also accepted. In this research, it was aimed whether the position approach’s assupmtions were valid in Turkey or not. Fortune 100 Turkey companies were chosen for the research’s scope, and the companies’ net rate of returns in 2013 indicating the companies’ success indicator were taken as the dependent variable. These companies’ fields of activity were taken as independent variables for the research. The data was analysed by using One Way ANOVA supplied by SPSS 22 package program. The findings promote the validity of the position approach assumptions in Turkey.en_US
dc.description.abstractBir işletmenin başarı göstergelerinden biri, diğer işletmelere karşı sahip olduğu rekabet avantajıdır. İşletmelere rekabet avantajı kazandırma noktasında stratejik yönetim kapsamında pek çok yaklaşım geliştirilmiş olmasına rağmen, çoğu araştırmacı pozisyon yaklaşımı ve kaynaklara dayalı yaklaşım çatısı altında birleşmektedir. Şirketlerin rekabet avantajı elde etmesi noktasında bu iki yaklaşımdan hangisinin daha geçerli olduğu literatüre tartışılagelen bir olgu olmakla birlikte bu iki yaklaşımın birbirinin tamamlayıcısı olduğu görüşü de çoğu araştırmacıtarafından kabul edilen bir görüştür. Bu araştırmada pozisyon yaklaşımı varsayımlarının Türkiye’de geçerliliğinin sorgulanması hedeflenmiştir. Araştırma kapsamında Fortune 100 Türkiye listesindeki şirketler yer almakta olup bu şirketlerin 2013 net karlılık oranları, şirketlerin başarı göstergeleri olarak düşünülüp araştırmanın bağımlı değişkeni olarak alınmıştır. Şirketlerin faaliyet alanları ise bağımsız değişken olarak alınmıştır. Veriler, SPSS 22 paket programı yardımıyla Tek Yönlü ANOVA testi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, pozisyon yaklaşımı varsayımlarının Türkiye’de geçerliğini doğrular niteliktedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBartın Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİşletmeen_US
dc.subjectBusinessen_US
dc.subjectRekabet avantajıen_US
dc.subjectStratejik yönetimen_US
dc.subjectCompetitive advantageen_US
dc.subjectStrategic managementen_US
dc.titlePosition approach and the examining of its validity within the scope of developing strategy and creating competitive advantage: a case of Turkeyen_US
dc.title.alternativeStrateji geliştirme ve rekabet avantajı yaratmada pozisyon yaklaşımı ve bu yaklaşımın Türkiye’de geçerliliğinin sorgulanmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalBartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümüen_US
dc.identifier.volume7en_US
dc.identifier.issue13en_US
dc.identifier.startpage290en_US
dc.identifier.endpage305en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record