Sosyal bilgiler dersinde değer aktarımı açısından Sadî Şirazî’nin “Bostan” ve “Gülistan” isimli eserlerinin incelenmesi
Abstract
Değerlerin uygun bir eğitim anlayışı ile bireylere aktarımı konusunda farklı modeller üzerinde durulmaktadır. Bunlardan birisi de edebi eserlerin kullanımıdır. Bu araştırmada, sosyal bilgiler dersi kapsamında değer aktarımı açısından Sadi Şirazi’nin Bostanve Gülistan isimli eserlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu eserlerde yer alan hikâyeler araştırmacılar tarafından ayrı ayrı okunarak her hikâyede aktarılan değerler tespit edilmeye çalışılmıştır. Değerlerin tespitinde sosyal bilgiler öğretim programınıniçeriği esas alınmış ve eserlerdeki hikâyelerin hangi değerlere yönelik olarak sosyal bilgiler dersinde kullanılabileceği belirlenmeye çalışılmıştır. “Bostan” isimli eserde saygı, duyarlılık, hoşgörü, dürüstlük, yardımseverlik, sevgi ve adil olma değerleri ön plana çıkarken, “Gülistan” isimli eserde ise, sorumluluk, çalışkanlık, yardımseverlik ve dayanışma, duyarlılık, sevgi, saygı ve dürüstlük değerlerinin ön plana çıktığı ifade edilebilir. There are different models in transferring values to individuals with proper education. One of them is the use of literary works. The purpose of this study is to examine “Bostan” and “Gülistan” works of Sadi Şirazi in Social Studies classes in terms of transferring the values. The stories in these two works were read by the researchers and the values transferred in the stories were identified. While identifying the values in these works, the content of social studies curriculum was based on. The researchersworked to identify towards teaching which values the stories in these two works could be used in social studies classes. It is possible to say that whilst it is respect, awareness, tolerance, honesty, helpfulness, love and justice values which stood out in “Bostan”, it is responsibility, diligence, helpfulness and solidarity, awareness, love, respect and honesty that stood out in “Gülistan”.