Türkçe öğretmeni adaylarının mikro öğretim uygulamalarında gözlenen planlama ve uygulama sorunları: okuma eğitimi örneklemi
Abstract
Eğitim programlı bir davranış değiştirme sürecidir (Varış, 1978). Genelden özele
doğru eğitim programı, öğretim programı, yıllık plan, ünite planı, günlük plan ve ders planı
aracılığı ile hedeflenen davranış değişikliklerinin gerçekleştirilmesine çalışılmaktadır. Ders
planı, belli bir dersin amaçlarının davranışa dönüştürülmesi, içeriğin konular ve alt başlıklar
halinde sunulması, öğretim ortamının düzenlenmesi ve değerlendirme araçları hakkında
ayrıntılı planlamayı içermektedir (Külahçı, 1995’ten aktaran Demirel, 2010). Ders planı,
öğretim programındaki kazanımlara adım adım ulaşılmayı sağlamaktadır. Eğitim öğretimi
planlama becerisi öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri arasındadır (MEB, 2017).
Öğretmen adaylarının planlama ve yaptıkları planları uygulayabilme becerisi
kazanmalarında uygulamalı dersler önemli bir fırsattır. Bu çalışmanın amacı okuma eğitimi
uygulamalarında öğretmen adaylarının ders planı yapma ve uygulamada yaşadıkları
sorunları belirlemektir.
Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yönteminde yürütülmüştür.
Araştırmanın çalışma grubunu Batı Karadeniz’de bir eğitim fakültesinin Türkçe
öğretmenliği bölümünde okuyan üçüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada 51
öğretmen adayı gözlenmiştir. Veriler araştırmacının ders gözlemleri, uygulamaların video
kayıtları ve öğretmen adaylarının hazırladıkları ders planları incelenerek toplanmıştır.
Yapılan analizler sonucunda öğretmen adaylarının planlama ile ilgili (f=15) sorunlar
yaşadıkları, uygulamada planda yazandan farklı bir yöntem/teknik kullandıkları (f=9)
belirlenmiştir. Dersin giriş bölümünde dikkat çekme aşamasını ihmal etme (f=3), dikkat
çekme ile güdülemeyi karıştırma (f=5), güdüleme yapmama (f=4), güdülemeyi sınavlarla
ilişkilendirme (f=4), amacı belirtmeme (f=11), konuyu günlük yaşamla ilişkilendirmeme
(f=6) sorunları belirlenmiştir. Dersi geliştirme sürecinde okuma eğitimi süreçlerine ilişkin
stratejileri kullanmama (f=11), stratejileri amaca uygun kullanmama (f=4), sınıfın tamamını
etkinliklere katmama (f=7), yönlendirme yapmama (f=3), yüzeysel/anlaşılmaz
yönlendirmeler yapma (f=8); soru sorma (f=11), dönüt verme (f=3), pekiştireç verme
(f=40) ile ilgili sorunlar gözlenmiştir. Kapanış aşamasında dersi özetlememe (f=4),
değerlendirme yapmama (f=8) ve özdeğerlendirme formuna kazanımla ilgisiz ölçütler
yazma (f=3) sorunları belirlenmiştir. Bu sorunların katılımcıların deneyimsiz olmaları, alan
bilgilerinin yetersiz olması ve sınıfın yapay ortamı ile ilişkili olduğu düşünülmektedir.
Plan yazmada öğrencileri geliştirmek için belirlenen bir kazanım üzerinden ders
planının her aşaması sınıfta ayrı ayrı çalışılmalıdır. Uygulama öncesi bir çalışma da
öz/akran değerlendirmeye yönelik ölçütler yazma konusunda yapılmalıdır. Diğer sorunlar
deneyimsizlikten kaynaklanmaktadır. Deneyim kazanmanın tek yolu da uygulamaya dayalı
çalışmalardır.