Türkçe öğretmeni adaylarının yazmaya yönelik algıları
Özet
Türkçe dersi öğrencilerin dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi; duygu, düşünce ve hayallerini yazma kurallarına uygun olarak ifade edebilmesi ve okuma yazma sevgisi ve alışkanlığını kazanmalarını amaçlamaktadır. Bu amaca ulaşabilmek için Türkçe öğretmenlerinin yazma yöntem ve tekniklerini bilmesinin yanında yazmaya yönelik olumlu bir algı taşıması da önemlidir. Öğretmen bir konuda ne kadar iyi olursa yetiştireceği öğrenci de o konuda o kadar iyi olacaktır. Türkçe öğretmeni adaylarının yazmaya yönelik algılarını belirlemek, varsa sorunları tanımak ve alınacak tedbirleri öngörebilmek açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının yazmaya yönelik algılarını belirlemektir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgubilim yönteminde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Batı Karadeniz’de bir eğitim fakültesinde Türkçe eğitimi bölümü üçüncü sınıfta öğrenim gören 42 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri iki açık uçlu sorudan oluşan yazmaya yönelik algı formu ile toplanmıştır. Bir soru öğretmen adaylarının yazmaya yönelik metaforik algılarını belirlemeye yöneliktir, diğer soru yazma görevi karşısında ne hissettiklerini belirlemeye yöneliktir. Veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretmen adaylarının 29 farklı metafor geliştirdikleri belirlenmiştir. Yazmaya yönelik metaforların 4 farklı kavramsal kategoride toplandığı görülmüştür. Bu kategoriler rahatlama, zorlanma, yansıtma ve birikimdir. Öğretmen adaylarının yazma göreviyle karşılaştıklarında hissettikleri ise olumlu (f=14), olumsuz (f= 19) ve önce olumsuz sonra olumlu (f=9) temalarında toplanmaktadır. Olumlu temada mutluluk (f=12) ve özgürlük (f=3), olumsuz temada kaygı (f=9), korku (f=3), yetersizlik (f=4), zorlanma (f=3) duyguları yer almaktadır. Önce olumsuz sonra olumlu temasında kaygıdan mutluluğa doğru duygular değişmektedir. Bu sonuçlar öğretmen adaylarının yazmaya yönelik olumlu algıya sahip olduklarını, fakat duyuşsal yönden desteklenmeleri gerektiğini göstermektedir. Turkish course aims to improve the listening, speaking, reading and writing skills, to express students’ feelings, thoughts and dreams in accordance with the rules of writing and gain love and habit of reading and writing. In order to achieve this goal, it is also important for Turkish teachers to have a positive perception of writing as well as knowledge of writing methods and techniques. The better the teacher, the better the student will be. It is important to determine the perceptions of Turkish teacher candidates for writing, to recognize problems if any, and to anticipate the measures to be taken. The aim of this study is to determine the perceptions of Turkish teacher candidates towards writing. The research was carried out in the phenomenology method from qualitative research design. The study group consisted of 42 Turkish teacher candidates studying in a third-year education at a faculty of education in the Western Black Sea. The research data were collected with the perception towards writing form. There are two open-ended questions in the form. One question is to determine the metaphorical perceptions of teacher candidates, and other one is to determine how they feel about the task of writing. Data were analyzed by content analysis method. As a result of the analyzes, it was determined that teacher candidates developed 29 different metaphors. It was seen that metaphors towards writing were collected in 4 different conceptual categories. These categories are relaxation, strain, reflection and accumulation. In the face of the writing task teacher candidates’ emotions are collected in positive (f=14), negative (f=19), and first negative than positive (f=9) themes. Positive theme includes happiness (f=12) and freedom (f=2), negative theme includes anxiety (f=9), fear (f=3), inadequacy (f=4), strain (f=3). The feelings change from anxiety to happiness in the first negative than positive theme. These results indicate that prospective teachers have a positive perception towards writing, but they need to be supported emotionally.