Öğretmen adaylarının matematik öğretiminde oyunların kullanımı ile ilgili görüşleri
View/ Open
Date
2017Author
Usta, Neslihan
Işık, Ayşe Derya
Şahan, Gülsün
Genç, Süreyya
Taş, Fatih
Gülay, Gonca
Diril, Fatma
Demir, Özge
Küçük, Kazım
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının matematik öğretiminde oyunların kullanımı ile ilgili görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmanın katılımcılarını Batı Karadeniz Bölgesi’nin bir ilinde bulunan bir devlet üniversitesinin İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören 7 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğretmen adayları iki yıl süre ile Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı (2013)’nda yer alan çeşitli konularla ilgili oyunlar hazırlamışlardır. Bu oyunlar bir devlet okulunun 7. sınıfında öğrenim gören öğrencilere 2015-2016 eğitim öğretim yılında 2 ay boyunca uygulanmıştır. Uygulamalar sonunda öğretmen adaylarının matematik öğretiminde oyunların kullanımı ile ilgili görüşleri alınmıştır. Çalışmada nitel yaklaşım esas alınmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 7 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda öğretmen adaylarına oyunlarla matematik öğretimi hakkındaki düşünceleri, oyun hazırlarken karşılaştıkları güçlükler ve öğretmen olduklarında matematik derslerinde oyunları kullanıp kullanmayacaklarına ilişkin düşüncelerini içeren sorular sorulmuştur. Bu çalışmanın bulguları, öğretmen adayları ile yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Verilerin analizi nitel veri analiz tekniklerinden içerik analizi ile yapılmıştır. Çalışma sonucunda, öğretmen adayları oyunların hazırlanmasında çeşitli zorluklar (öğretim programında yer alan her konuya, her kazanıma uygun oyun hazırlamada, oyunun kurallarının oluşturulmasında, günlük hayatta oynanan bir oyunu sınıf seviyesine uygun hale getirmede, gerekli öğretim materyallerini hazırlamada vb.) yaşadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca çalışmada öğretmen adaylarının matematik derslerinde oyunların kullanılmasının gerekli ve yararlı olduğunu, matematik dersine olan korkunun eğlenceli bir öğrenme ortamında azaltılabileceğini ve bu sayede matematik dersini daha somut ve anlaşılır bir hale getireceğini düşündükleri belirlenmiştir. The aim of this study is to analyse the opinions of pre-service teachers on the usage of games in mathematics teaching. The participants of this study consist of 7 fourth-grade students studying at the Primary Mathematics Teaching Department of a state university in a province in the Western Black Sea region. The pre-service teachers prepared games related to certain subjects included in the Secondary School Mathematics Curriculum (2013) for a period of two years and these games were applied to the students studying in 7th grade of a public school. The qualitative approach was taken as a basis in the study. An interview form consisting of 7 open-ended questions was used as a data collection tool. In the interview form, the pre-service teachers were asked about their opinions on mathematics teaching with games, the difficulties they encountered while preparing games and whether they would use games during mathematics lessons when they became teachers. The findings of this study were obtained from the semi-structured interviews with pre-service teachers. The analysis of the data was conducted with the content analysis which is one of the qualitative data analysis techniques. At the end of the study, pre-service teachers stated that they had some difficulties in preparing games (finding a game suitable for each learning outcome and each subject in the curriculum, creating rules of the game, adaptation of a game played in daily life to the class level, preparing necessary teaching materials, etc). Moreover, it is identified in the study that pre-service teachers think that the use of games in mathematics lessons is necessary and useful, the fear for mathematics lessons can be reduced in a fun learning environment and thus mathematics lessons can become more concrete and comprehensible.