Çocukların ve ebeveynlerin oyuncak silahlar hakkındaki görüşlerinin incelenmesi
Abstract
Oyuncaklar çocukları yetişkinliğe hazırlayan önemli araçlardan birisidir. Bireylerin çocukluk dönemlerinde oynadıkları oyuncaklar, ileride meslek seçimine, sosyal çevresine, davranışlarına ve psikolojisine etki edebilir. Bunun için bireylerin çocukluk dönemlerinde oynadıkları oyunların ve oyuncakların seçimine yetişkinlerin dikkat etmesi gereklidir. Çünkü on iki yaş sonları Piaget’ in sembolik oyun döneminin bitimidir ve oyunların gerçeğe yakınlığı artmaktadır. Bu sebeple ebeveynleri bilinçlendirme ve diğer araştırmacılara örnek olması açısından, araştırma önemli görülmektedir.
Araştırmanın çalışma grubunu; Bartın ili Hacı Balık Sokakta ikamet eden 4-15 yaş arası çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmada; çocuklarına oyuncak silah alan ve oynamalarına izin veren on ebeveyn ve onların çocuklarıyla görüşülmüştür. Görüşmede yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme sonucu; çocukların oyuncak silahları çok sevdikleri, silahların yarar ve zararları hakkında net düşüncelerinin olmadığı, ebeveynlerin oyun ve oyuncakların insan gelişiminde önemli yeri olduğunu bilmedikleri ve çocukların aşırı ısrarları sonucu oyuncak silahlar satın aldıkları ortaya çıkmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu çalışmada elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiş ve öneriler geliştirilmiştir.