Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve etkileyen faktörler
View/ Open
Date
2015Author
Çelik, Sevim
Yılmaz, Feyzullah
Karataş, Fatma
Al, Betül
Karakaş, Nurgül Saniye
Metadata
Show full item recordAbstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini ve etkileyen faktörleri
belirlemektir. Yöntemler: Kesitsel tipte tanımlayıcı araştırma, Bülent Ecevit Üniversitesi Hemşirelik Bölümü
öğrencileriyle (n=323) gerçekleştirildi. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi
Ölçeği ile toplandı. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, student t testi, tek yönlü ANOVA testi, Mann
Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Pearson Korelasyon analizi ile değerlendirildi. Bulgular: Öğrencilerin
eleştirel düşünme eğilimi puan ortalamaları 239.70±27.24 olarak belirlendi. Bayan öğrencilerin (p=0.03), ikinci
sınıf öğrencilerinin (p=0.002), öğrenci kulüplerine üye olan (p=0.007), kitap okumayı seven (p=0.000),
kütüphaneye giden (p=0.03), yılda 4 ve üzeri bilimsel etkinliğe katılan öğrencilerin (p=0.002) eleştirel düşünme
eğilimleri toplam puan ortalamasının en yüksek olduğu bulundu. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel
düşünme eğilimlerinin düşük düzeyde olduğu ve yaş, cinsiyet, sınıf, kitap okuma, kütüphaneye gitme gibi
demografik özelliklerinin eleştirel düşünme eğilimlerini etkilediği saptandı The purpose of this study was to determine the dispositionsof critical thinking of nursing students and affecting factors.Methods:This cross-sectional descriptive study wasconducted with Nursing Department students (n= 323) of Bulent Ecevit University. Data werecollected by Personality Survey Form and The California Thinking Disposition Inventory. Data wereevaluated by percentage, mean, standard deviation, student t test, one way ANOVA, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis, and Pearson correlation analyze.Results:The critical thinking disposition mean score of the nursing students wasdetermined as 239.70±27.24.It was found that female students(p=0.03), 2ndyear students (p=0.002), studentswho are members ofclubs(p=0.007), students who like to read the book (p=0.000) students who are going to library (p=0.03), students who have participated four and more scientific activity (p=0.002)a year were higherthe dispositions of critical thinking.Conclusion:It wasfound that nursing students had low levelthe critical thinking disposition and had demographic features such as age, gender, class, like to read the book and go to library of nursing students wereeffect the critical thinking disposition.