Yaşam boyu öğrenme bağlamında kamu spot göstergeleri hakkında üniversite öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi (Bartın Üniversitesi örneği)
Abstract
Bu araştırmanın amacı, yaşam boyu öğrenme bağlamında kamu spot göstergeleri hakkında üniversite öğrencilerinin çeşitli değişkenlere göre görüşlerini incelemektir. Spotlar içerisinde bireylere verilmek istenen mesajların ve bilgilendirmenin istenilen düzeyde hedef kitleye ulaşabilmesi ve kurgusal yapıyla oluşturulmuş mesaj ile alıcı arasındaki algılanışta asimetrik bir yapının varlığının incelenmesi çok önemlidir. Bir bilinç yaratmayı ve toplumsal bilinci arttırmayı amaçlayan kamu spotları ve yaşam boyu öğrenme kavramı açısından bu araştırma önem taşımaktadır. 2015-2016 akademik yılında Bartın Üniversitesi'nde farklı fakültelerde öğrenim gören 915 lisans öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada, evrenden her bir örneklemin eşit olasılıkla seçilmesi temeline dayanan basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile örneklem belirlenmiştir. Bu araştırmada kamu spot göstergelerinin yaşam boyu öğrenmeye katkısı ile ilgili üniversite öğrencilerinin görüşleri alınmıştır. Görüşler, geliştirilen bir anket ile nicel olarak ve seçilen katılımcılara yapılan görüşmeler ile nitel olarak eş zamanlı elde edilmiştir. Hazırlanan anket, 915 lisans öğrencisine gerekli izin alınarak araştırmacı tarafından uygulanmıştır. İstatistiksel verilerin derlenmesi ve analizi için IBM SPSS 22.0 yazılımı kullanılmıştır. Veriler non-parametrik analizler gerçekleştirilerek betimlenmiştir. Nitel çalışmada, hazırlanan görüşme formu ile yaşam boyu öğrenme, kamu spotları ve "Kitap okuma kültürü" konulu kamu spotu hakkında katılımcıların bilgi, görüş ve önerilerini ortaya koymak ve konuların kendi aralarındaki ilişkileri açıklamak amaçlanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlatılan kitap okuma kültürü kamu spotu, eğitim ve yaşam boyu öğrenme kavramlarına yakınlığından dolayı uygulamalarda örnek olarak seçilmiştir. Bu kamu spotunun kavramsal yapısının iletişim disiplini ile ilişkili kavramlarla ifade edilebilmesi için hazırlanmış olan kamu spotunun göstergebilim analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, kamu spotlarının az sayıda yayınlanması, etkileyici olmaması, kitle iletişim araçlarının genelinin etkin kullanılmaması sonuçlarının yanında; cinsiyete, öğrenme sürecine, öğrenim gördüğü fakülteye göre, katkısının farklılık göstermesine yönelik dikkat çekici sonuçlara ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Kamu spotu, kamusal tebliğ duyurusu, yaşam boyu öğrenme, göstergebilim. The purpose of this research, is to investigate the views of the university students on public service announcements (PSA), according to different variables, in the context of lifelong learning. It is very important that the message can be given to the target audience on the desired level and the examination of the asymmetric existence of a structure between the fictional informative message and perception of the receiver. This research is important for the conception of lifelong learning and for the PSAs that are aiming to create consciousness and increase public awareness. 915 undergraduate student of Bartın University who are studying in different faculties, during the academic year of 2015-2016, are the sampling of this research. In this research, samples are being determined by the method of simple random sampling, based on the principle of each sample from the universe, has the equal probability of being selected. In this research, views of the university students about the support of PSA indicators to the lifelong learning are obtained. Their views are obtained through a quantitative survey and through interviews qualitatively with the selected attendees. The researcher, with the permission of 915 undergraduate students, has done the survey. The software of IBM SPSS 22.0 has been used for the evaluation and analysis of the statistical data. Data are described by doing the non-parametrical analysis. In the interview form of the quantitative study, it is aimed to explain the relations between lifelong learning, PSAs and the PSA of "book reading habits" and having the knowledge, opinions and suggestions of the attendees on these matters. The PSA of "book reading habits", prepared by the ministry of education, has been selected as a model for the applications, because of it's connection to the concept of lifelong learning and education. To be able to express the conceptual structure of this PSA, with the concepts related to the communication discipline, the semiotics analysis of the prepared PSA has been made. According to the results of the research; we have reached to the remarkable outcomes like: low number of broadcast, unimpressive PSAs, inefficient use of mass media tools. Also PSAs effects may vary according to gender, learning process and the faculty of the attendees. Keywords: Public spot, public service announcement, lifelong learning, semiotics.