11. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumları ve özyeterlik inançları arasındaki ilişkiler
Abstract
Araştırmanın amacı 11. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumları ve özyeterlik inançları arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeliyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Bartın ili Merkez İlçesinde bulunan 12 ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 1256 11. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kırkız (2010) tarafından geliştirilen 'İngilizce Dersine Ait Tutum Ölçeği' ve Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilen 'İngilizce İle İlgili Özyeterlik İnancı Ölçeği' kullanılmıştır. Her iki ölçeğin bu araştırmanın verileri üzerindeki Cronbach Alpfa değerlerine bakılmıştır. İngilizce Dersine Ait Tutum Ölçeği'nin Cronbach Alpfa güvenirlik katsayısı 0.887, İngilizce İle İlgili Özyeterlik İnancı Ölçeği'nin Cronbach Alpfa güvenirlik katsayısı ise 0.966 olarak bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular şöyledir: Öğrencilerin cinsiyet değişkenlerine göre İngilizce dersine yönelik tutumlarında yapılan t-testi sonucunda anlamlı farklılıklar görülmüştür (p < 0.05). Yine öğrencilerin bölüm türü ve okul türü değişkenlerine göre, yapılan ANOVA testi sonucunda İngilizce dersine yönelik tutumlarında ve özyeterlik inançlarında anlamlı farklılıklar görülmüştür (p < 0.05). Ayrıca, Pearson Korelasyon analizi sonucunda öğrencilerin İngilizceyle ilgili özyeterlik inançları ile İngilizce dersine yönelik tutumları arasında 0.01 manidarlık düzeyinde 0.52'lik bir ilişki bulunmuştur. Yordayıcı değişkenlerle (okuma, yazma, dinleme, konuşma) bağımlı değişken (tutum) arasındaki ikili ve kısmi korelasyonlar incelendiğinde, okuma ile tutum arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişkinin (r=0.52) olduğu, ancak diğer değişkenler kontrol edildiğinde iki değişken arasındaki korelasyonun r=0.21 olarak hesaplandığı görülmektedir. Yazma ile tutum arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişki (r=0.47) bulunmuş, ikili korelasyonun ise diğer iki değişken kontrol edildiğinde, pozitif ve düşük düzeyde (r=0.07) olduğu görülmektedir. Dinleme ve tutum arasında pozitif ve orta düzeyde (r=0.48) bir ilişki bulunmuş, ancak diğer değişkenler kontrol edildiğinde iki değişken arasındaki korelasyon r=0.10 olarak hesaplanmıştır. Konuşma ve tutum arasında pozitif ve ortaya yakın düzeyde (r=0.41) bir ilişkinin olduğu, ancak diğer değişkenler kontrol edildiğinde iki değişken arasındaki korelasyonun r=0.01 olarak hesaplandığı görülmektedir. Yordayıcı değişkenler (okuma, yazma, dinleme, konuşma) birlikte bağımlı değişken durumundaki tutuma ait varyansı % 29 oranında açıkladığı, diğer bir ifadeyle tutumun toplam varyansının % 29'unun adı geçen değişkenlere bağlı olduğu anlaşılmaktadır (R2=0.288, p < 0.01). Standardize edilmiş regresyon katsayına (β) göre, yordayıcı değişkenlerin İngilizce dersine yönelik tutum üzerindeki göreli önem sırası; okuma, dinleme, yazma ve konuşma şeklindedir. İngilizce ile ilgili özyeterlik inancının alt boyutlarından olan okuma'nın beta değerinin (β=0.318) diğerlerine göre mutlak değerce daha büyük olması nedeniyle İngilizce dersine yönelik tutumu etkileyen en önemli yordayıcı olarak ifade edilebilir. Dinleme ve yazma değişkenlerinin tutumu yordamaya yönelik etkisi az iken konuşma alt boyutunun ise önemli bir etkiye sahip olmadığı görülmektedir. Ayrıca, Durbin-Watson (DW) istatistiği 1.665 olarak bulunmuştur. Bu değerin 2 nin altında olması pozitif, 2'nin üstünde olması ise negatif bir korelasyonun olduğunu gösterir, fakat bu istatistiğin 1'den az ya da 3'ten fazla olması endişe veren bir durum olabilir. Regresyon analizi sonuçlarına göre, tutumun yordanmasına ilişkin regresyon eşitliği şu şekildedir: Tutum = 1.776 + 0.303 okuma + 0.089 yazma + 0.120 dinleme + 0.008 konuşma. The purpose of the study is to analyze the relations between the attitudes and self-efficacy beliefs of 11th grade students towards English lesson. Research was carried out with correlational study. The study group of the research is composed of 1256 11th grade students studying at 12 secondary schools in central district of Bartın province during the education terms of 2015-2016. As data instruments, 'The scale of attitudes towards English lesson' developed by Kırkız (2010) and 'English self-efficacy scale' developed by Yanar ve Bümen (2012) were used in the research. Cronbach Alpfa coefficients of these scales in this study were calculated. The Cronbach Alpha reliability coefficient of 'The scale of attitudes towards English lesson' was found as 0.887, and the same for 'English self-efficacy scale' was found as 0.966. As for the findings: With respect to gender, a significant difference was found in students' attitudes towards English lesson depending on t-test result (p < 0.05). Similarly, according to the variables of study-fields and school types, significant differences were found in students' attitudes and self-efficacy beliefs towards English lesson depending on ANOVA test results (p < 0.05). Besides, according to the result of Pearson Moments analysis, a correlation of 0,52 at a significance level of 0.01 was found between students' attitudes and self-efficacy beliefs towards English lesson. When the binary correlation and partial correlation between predictor variables (reading, writing, listening and speaking) and dependent variable (attitude) were examined, it was observed that there was a positive and medium level relation between reading and attitude (r=0.52), but when other variables controlled, the correlation between two variables was calculated as r=0.21. It was found that there was a positive and medium level relation between writing and attitude (r=0.47), when other two variables controlled, binary correlation was positive and low level (r=0.07). It was found that there was a positive and medium level relation between listening and attitude (r=0.48), when other variables controlled, the correlation between two variables was calculated as r=0.10. It was seen that there was a positive and virtually medium level relation between speaking an attitude, but when other variables checked, the correlation between two variables was r=0.01. Predictor variables (reading, writing, listening and speaking) explain the variance of attitude which is dependent variable at level of 29 %; in other words, 29 % of total variance of attitude is up to the variables mentioned (R2=0.288, p < 0.01). According to the standardized regression index (β), the importance order of predictor variables on attitude toward English lesson is; reading, listening, writing and speaking respectively. Reading can be stated as the most important predictor which affect the attitude toward English, because the Beta value of reading (β=0.318), which is one of sub dimensions of self-efficacy belief toward English, is higher than the others regarding absolute value. While the predicting effect of listening and writing is little toward English, speaking sub-dimension has no effect in regression. Also, Statistics of Durbin-Watson (DW) was found as 1.665. If the value is under 2, it is considered as positive correlation; if it is above 2, it is considered as negative correlation, however if this level is under 2 or above 3, it may be considered as alarming level. According to the results of regression analysis, regression equation for the prediction of attitude is like that: Attitude = 1.776 + 0.303 reading + 0.089 writing + 0.120 listening + 0.008 speaking.