The role of social media in teaching Arabic to non-Arabic speakers in Turkish state universities
Abstract
Modern teknoloji, dil eğitimine ve dinleme, konuşma, okuma ve yazma gibi temel
becerilerin geliştirilmesine yardımcı olmaktadır. Bu nedenle, özellikle Arapça konuşamayanlar
için Arapça öğretiminde, dil becerileri kazandırmak ve dil eğitimini vermekte bu yöntemler göz
ardı edilemez.
Bu araştırma, Türkiye’deki devlet üniversitelerindeki Arapça öğretiminde sosyal medya
iletişim araçlarının rolünü tartışmaktadır. Bu çalışma modern teknolojiye bağlı olan ve anadili
Arapça olmayanlara Arapça dil öğretimi alanında sayılı çalışmalardan kabul edilmektedir.
Şöyle ki bu alanda pek çok araştırma, ana dili Arapça olmayanlara Arap dilini ve metotlarını
öğretirken geniş bir şekilde bu ekseni ele almıştır. Bu çalışma, Türk üniversitelerinde Anadili
Arapça olmayanlara Arapça öğretimindeki rolü ve sosyal iletişim araçlarının araştırılmasına
adanmıştır.
Bu araştırma, aşağıdaki soruları cevaplandırmayı hedeflemektedir:
Türk üniversitelerindeki Arapça eğitiminde sosyal iletişim araçlarının kullanımının durumu
nedir?
Türk üniversitelerinde öğrencilerin dil becerilerinin geliştirilmesinde sosyal medya
kullanımının rolü nedir?
Türk üniversitelerindeki Arapça öğretiminde sosyal paylaşım sitelerinin kullanılmasının
öğrenciler ve öğretim üyeleri açısından avantaj ve dezavantajları nelerdir? Modern technology has become an auxiliary source in teaching languages and developing language basic skills: listening, speaking, reading and writing. Consequently,teachers, especially in the field of teaching Arabic to non-Arabic speakers, can not skip these technological methodsor ignore them in teaching and exercising language skills.The present research discusses the role of social media in teaching Arabic to non-Arabic speakers in Turkish public universities. Unlike previous studies which addressed the use of modern technology as a secondary consern in teaching arabic to non-native speakers,thisresearch is one of the few studies thatbasically addresses this issue in this field. Thisstudy is dedicated to the study of the social media and its role in teaching Arabic to non-Arabic speakers in Turkish universities. It seeks to answer the following questions:What is the reality of the use of social media in teaching Arabic in Turkish universities?What is the effectiveness of the use of social media in the development of language skills among students of Turkish universities?What are the pros and cons of using social media sites in learning Arabic from the perspective of students and faculty teaching members in Turkish universities?We came into the following conclusions:All means of social media with all available channels contribute directly to the teaching of the Arabic language skills as well as overcoming a lot of mistakes committed by both teachers and learners of non-Arabic speakers.