The effects of aesthetic value in food and beverage businesses on the aesthetic experiences and revisit intentions of customers
Abstract
This study presents the effect of aesthetic value of food and beverage businesses
on aesthetic experiences of the customers and their revisit intentions. According to the
established study model, firstly aesthetic value components of the restaurants were determined
and the effect of aesthetic value on aesthetic experiences was revealed. Then,
the influence of aesthetic value and aesthetic experience upon revisit intentions of the
customers was tested through hypotheses. This study was conducted in luxury restaurants
and 1st and 2nd class restaurants located in Mugla city center, Milas, Bodrum,
Marmaris, Datça, Dalaman and Fethiye with tourism operation licenses. For the analyses
of the obtained data, absolute and percentage value, factor analysis, simple regression
and multiple regression analyses were applied. According to the results, it was determined
that there was a positive significant relationship between aesthetic value of restaurants
and aesthetic experiences of customers and that positive aesthetic value and aesthetic
experiences increased revisit intentions of customers. In this way, details like colors,
lighting or objects which are known to have an influence upon customers’ perceptions
and mood can be used in an aesthetic way that customers can gain positive aesthetic
experiences. Thus, by increasing revisit intentions of customers, restaurants can obtain a
competitive advantage. Bu araştırmada, yiyecek içecek işletmelerinde estetik değerin müşterilerin es-tetik deneyimlerine ve tekrar ziyaretlerine etkisi incelenmiştir. Kurulan araştırma modeline göre öncelikle restoranın estetik değer bileşenleri belirlenerek, estetik değerin estetik deneyime etkisi incelenmiştir. Daha sonra estetik değerin ve estetik deneyimin müşterilerin restoranı tekrar ziyaretine etkisi belirlenen hipotezler doğrultusunda test edilmiştir. Çalışma Muğla merkez ilçe ile Milas, Bodrum, Marmaris, Datça, Dalaman ve Fethiye ilçelerinde bulunan Kültür ve Turizm Bakanlığı belgeli lüks restoranlarda, 1. sınıf ve 2. sınıf restoranlarda gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde mutlak ve yüzde değer, faktör analizi, basit ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre restoranların estetik değeri ile müşter-ilerin estetik deneyimleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu; estetik değer ve estetik deneyimin olumlu olmasıyla müşterilerin tekrar ziyaret etme niyetinin de art-tığı belirlenmiştir. Buna göre restoranlarda tüketicilerin algı ve duygu durumu üzerinde etkili olduğu bilinen renk, ışık ve objeler gibi ayrıntılar estetik şekildekullanılarak müşter-ilerin olumlu estetik deneyim kazanmaları sağlanabilir. Böylece müşterilerin işletmeyi tekrar ziyaret etmeleri sağlanarak, işletmeye rekabet avantajı kazandırılabilir.