Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının lider ve liderlik kavramlarına ilişkin metaforik algıları
Abstract
Bu araştırmanın amacı öğretim elemanlarının lider ve liderlik kavramlarına
ilişkin algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Araştırmanın modeli nitel
araştırma modellerinden olan olgubilim (fenomoloji) modelindedir. Bu desen,
farkına varılan fakat derin ve detaylı bir bakış açısına sahip olunmayan olgulara
incelemede kullanılmaktadır. Bize tamamıyla yabancı olmayan bununla birlikte
tam anlamını kavrayamadığımız olguları araştırmayı amaçlayan araştırmalar
için olgubilim deseni uygun bir araştırma zemini oluşturur. Araştırmanın
örneklemini Türkiye’nin Batı Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin eğitim
fakültesinde görevli, amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir
örneklem yöntemi ile seçilmiş 29 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Kolay
ulaşılabilir örneklem yöntemi çalışmanın hızlı ve uygulanmasında kolaylık
sağlamaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanması amacıyla ve öğretim
elemanlarının lider ve liderlik kavramlarına ilişkin görüşlerini metaforlar
yoluyla belirlemek için araştırmacılar tarafından bir görüşme formu
oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile
çözümlenmiştir. Lider kavramı ile ilgili metaforlara bakıldığında araç/nesne ve
önder kişilik kategorilerinde terazi, tren rayı, cetvel, güneş, yıldız gibi yararlı ve
herkesçe faydası bilinen bir özelliğe sahip ve ulaşmanın zor olduğu nesne veya
da araçlar kullanılmıştır. Önder kişilik kategorisinde Atatürk ve Dede Korkut
gibi kendi dönemlerine damgasını vurmuş ve etkileri günümüze kadar gelen,
sahip oldukları becerileri ile toplumlarını yönetmiş ve kitlelere yön vermiş tarihi
şahsiyetler ve yerine getirilen işin özelliği gereği öncülük yapılan meslekler
benzetme olarak kullanılmıştır. Liderlik kavramı ile ilgili üretilen metaforlara
bakıldığında ise; önderlik etme/yön gösterme, koruyuculuk ve
yenilikçilik/yaratıcılık kategorilerinde benzetmelerin yapıldığı görülmüştür.
Önderlik etme/yön gösterme kategorisinde kuzey yıldızı, deniz feneri gibi
insanlara yönünü gösteren, çıkış kapısı aralayan, faydalı ve zor durumda
yardımcı olan nesneler olduğu görülmektedir. Koruyuculuk kategorisinde
üretilen metaforlara bakıldığında ise yapılan benzetmelerin genellikle dış
tehditlere karşı kanat gerici, gelen saldırıları püskürtücü bir özelliğe sahip
olduğu görülmektedir. Yenilikçilik/yaratıcılık kategorisinde üretilen metaforlar
incelendiğinde genellikle yapılan benzetmeler potansiyeli ortaya çıkarma,
yenilik ve değişimi sağlama gibi liderliğin önemli rolleri vurgulanmıştır.