Bilim merkezlerinin yaşam boyu öğrenme becerilerine katkısının incelenmesi
Özet
Bir durum çalışması olan bu araştırmada bilim merkezlerinin yaşam boyu öğrenme becerilerine yönelik katkılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde öncelikli olarak 3 Şubat 2019 tarihinde Bursa Bilim Merkezi, 5 Şubat 2019 tarihinde Kocaeli Bilim Merkezi, 6 Şubat 2019 tarihinde Ankara Feza Gürsey Bilim Merkezi ve 9 Şubat 2019 tarihlerinde Konya Bilim Merkezine gidilerek ön inceleme yapılmıştır. 5 Mart 2019 tarihinde Kocaeli Bilim Merkezi, 6 Mart 2019 Bursa Bilim Merkezi ve 12 Mart 2019 tarihinde Konya Bilim Merkezine gidilerek yapılacak çalışmanın Dünya ve Evren öğrenme alanı ile sınırlandırılmasına karar verilmiştir. 25-28 Mayıs 2019 tarihleri arasında Kocaeli Bilim Merkezi Dinamik Dünya Sergi Alanında yaklaşık 800 fotoğraf çekilerek Kocaeli Bilim Merkezi çalışanlarından detaylı bilgi alınmıştır. Kocaeli Bilim Merkezi Dinamik Dünya Sergi Galerisinde bulunan deney setleri, kiosklar, bilgi levhaları içerikleri incelenerek araştırmacı tarafından sergi setlerine yönelik fen okuryazarlığı bağlamında 144 yaşam boyu öğrenme kazanımı yazılmıştır. Hem bu kazanımlar hem de 2018 fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının Kocaeli Bilim Merkezi Dinamik Dünya Sergi Alanı tarafından kazandırılma durumlarına ilişkin uzman görüşü alınmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analiz sürecinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonunda bilim merkezlerinde yer alan deney setlerinin ve içeriklerinin fen öğretimindeki kazanımları öğrencilere kazandırma konusunda yeterli olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, bilim merkezlerinin fen okuryazarlığı bağlamında yaşam boyu öğrenmeye katkı sağladığı tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to examine the contribution of science centers to lifelong learning. In the data collection process of the research, firstly, a preliminary examination was conducted at Ankara Feza Gürsey Center, Bursa Science Center, Kocaeli Science Center, and Konya Science Center on 3rd February 2019, 5th February 2019, 6th February 2019, and 9th February 2019. On 4th March 2019, 5th March 2019, and 11th March 2019, it was decided to confine the implementation of the study to the World and Universe Learning Area by visiting Bursa Science Center, Kocaeli Science Center and Konya Science Center. On 25th and 28th May 2019, detailed information was received from the personnel working at the science center and approximately 800 photographs were taken at Dynamic World Exhibition Area. By examining the experimental sets, kiosks, and information boards in the Dynamic World Exhibition Area, 144 lifelong learning gains for exhibition sets were specified. Content analysis was used in the statistical analysis of the data obtained. At the end of the study, it was determined that the experimental sets and their contents at the science centers were sufficient to equip students with learning gains in science. As a result, it can be concluded that Science Centers contribute to lifelong learning in science.