İslâm hukukunda kişinin bedeni üzerindeki tasarrufları
Özet
Bu çalışmada bireyin kendi bedeni üzerindeki tasarruf yetkisi ele alınmıştır. İslâm’da genel anlamda kişi emir ve yasaklara muhataptır. Emir ve yasaklar dışında bir şeyi yapıp yapmama tavsiye niteliği taşır. Bu temel hususlar dikkate alınarak konu ele alınmıştır. Kişi kendi bedeni üzerinde neleri yapmakla yükümlüdür, nelerden sakınmalıdır ve tavsiye olarak nelere dikkat etmelidir? Kişinin bedeni üzerindeki tasarrufunu İslâm’ın istediği şekilde yürütmesinde ne gibi hikmetler olabilir? Soruları bağlamında konu işlenmiştir. Bu tezin ana temasına geçmeden önce insanın bedeni üzerindeki tasarrufları bağlamında İslâm-hümanizm karşılaştırması yapılmıştır. Hak ve özgürlükler üzerinden bireyi ele almada hümanizm ile İslâm’ın temel farklara sahip olduğu görülmüştür. Kişinin bedenini bizatihi sahiplenmesinin sakıncalarına değinilmiş, aksi halde her yönüyle kendisine sahip çıkan bireyin dışa doğru her şeye sahip çıkmasının kaçınılmaz olduğu, böylece kişinin örtük bir tanrılaşma tehlikesine gideceği belirtilmiştir. Diğer taraftan kişinin kendisini Allah’ın emaneti olarak görmesi, merkezden dışa doğru her şeyi O’na (c.c.) vermesi ve netice itibariyle her şeyin sahibinin O (c.c.) olduğu inancının kendisinde pekişeceğinin önemine dikkat çekilmiştir. Aslında İslâm’ın, bedeni insana ait görmemesinin temel nedeninin insanın Yaratıcısına karşı kulluk vazifelerini ihmal etmemesi ve O’nu Rab (c.c.) olarak bilmesi temel düşüncesine dayanmaktadır. In this study, the saving authority of the individual on his / her own body is discussed. In Islam, human beings are subject to general orders and prohibitions. Otherwise, everything else is a recommendation. In this study, these issues will be taken into consideration. What is a person obliged to do on her/his own body, what should s/he avoid, and what should s/he pay attention to as advice? What wisdom is there in the way that Islam manages to conserve human body? Before moving on to the main theme of this thesis, the human understanding of Islam and humanism was compared. What the basic philosophy of humanism is based on has been discussed with humanist manifestos. It can be argued that Islam's human understanding is fundamentally different from humanism. In terms of the Qur'an and Sunnah, the human body is entrusted to him. Accordingly, one has to adopt and protect this trust. In this context, the main topics of the thesis are examined in detail under four sections. These investigations have been made on the basis of classical works as well as on the views of contemporary Islamic jurists in recent and contemporary times. Organ-tissue transplantation, tattoo, aesthetic surgery, abortion, sex change, suicide and euthanasia are discussed in the body integrity intervention section.