Bankalarda örgütsel adalet ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Düzce ili örneği
Abstract
İşletme çalışanlarının örgüte olan bağlılıkları örgütün geleceğini ve başarısını etkilediği için, örgütsel bağlılık, iĢletme yöneticilerinin üzerinde durduğu önemli konulardandır. Örgüte olan bağlılığı yüksek olan çalıĢanlardaki etkinlik ve verimlilik artıĢının, örgütsel amaç ve hedeflere ulaĢmada etkili olduğu düĢünülmektedir. Örgütsel bağlılık, yönetime karĢı olan güven ve iĢ doyumu, çalıĢanların örgütsel adalet algılarından etkilenmektedir. Yapılan bu tez çalıĢmasında, banka çalıĢanlarının örgütsel adalet algıları ile örgütsel bağlılıklarının tespit edilmesi ve bu iki değiĢken arasındaki iliĢkinin ölçülmesi hedeflenmiĢtir. Çalışma iki ana bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın teorik kısmında, örgütsel adalet kavram, boyut ve teorileri ile örgütsel adaletin sonuçları üzerinde durulmuĢtur. Ayrıca, örgütsel bağlılığın benzer kavramlarla iliĢkisi, örgütsel bağlılık sınıflandırmaları, örgütsel bağlılığa etki eden faktörler ve örgütsel adalet ile örgütsel bağlılık iliĢkisi ayrıntılı bir Ģekilde açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın ampirik kısmında, örgütsel adalet algısının çalışanların örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisi incelenmiĢtir. Değişkenler arasındaki iliĢkiyi incelemek için, Düzce il merkezinde faaliyet gösteren kamu bankalarında ve özel bankalarda ampirik bir çalıĢma uygulanmıĢtır. Veriler anket yöntemi kullanılarak toplanmıĢtır. Verilerin analizi için SPSS 23 veri analiz programı kullanılmıĢtır. Yapılan analizler sonucunda bankalarda görevvi yapanların örgütsel adalet algıları ile duygusal ve normatif bağlılıkları arasında pozitif yönlü bir iliĢki tespit edilmiĢtir. Banka çalıĢanlarının dağıtım adaleti ve süreç adaleti algıları ile devam bağlılıkları arasında negatif yönlü bir iliĢki olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ayrıca, banka çalıĢanlarının etkileĢim adaleti algıları ile devam bağlılıkları arasında bir iliĢkinin olmadığı tespit edilmiĢtir. Son olarak, banka çalıĢanlarının demografik özellikleriyle örgütsel adalet algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki iliĢki incelenmiĢ ve genel olarak, örgütsel adalet algısı ve örgütsel bağlılığın, demografik özelliklere göre farklılık göstermediği tespit edilmiĢtir. Since organizational commitment of emloyees affects the future and success of the organization, organizational commitment is an important issue for business managers. It is believed that the efficiency and productivity increase in employees with high organizational commitment is effective in achieving organizational goals and objectives. Organizational commitment, confidence in management and job satisfaction are influenced by employees' perceptions of organizational justice. In this thesis, it was aimed to determine the organizational justice perceptions and organizational commitment of bank employees and measure the relationship between these two variables. The study consists of two main parts. In the theoretical part of the study, the concept, the dimensions and theories of organizational justice, and the results of organizational justice are emphasized. In addition, the relation between organizational commitment and similar concepts, organizational commitment classifications, factors affecting organizational commitment, organizational justice and organizational commitment have been explained in detail. In the empirical part of the study, the impact of organizational justice perception on organizational commitment of employees is examined. An empirical study has been carried out in public banks and private banks operating in Düzce province in order to examine the relationship between the variables. The data was collected using the survey method. SPSS 23 data analysis program was used for the analysis of the data. As a result of these analyzes, a positive relationship was found between the perceptions of organizational justice and affective and normative commitment of those working in banks. It has been concluded that there is a negative relationship between the perceptions of distributive justice and procedural justice and continuance commitment of bank employees. Moreover, it has been found that there is no relationship between the perceptions of interactional justice and continuance commitment of bank employees. Finally, the relationship between demographic characteristics, organizational justice perceptions and organizational commitment of bank employees was examined and it was determined that organizational justice perception and organizational commitment did not differ according to demographic characteristics.