Türkçe öğretmenlerinin mesleki etik davranışlarına ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri
Abstract
Araştırmanın amacı, 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe öğretmenlerinin mesleki etik davranışları hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırmada karma yöntemin açıklayıcı deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerine ait örneklemi, 2016-2017 eğitim-öğretim akademik yılı bahar döneminde, Bartın ili Merkez ilçede bulunan 10 ortaokul kurumunun 7. ve 8. sınıfında öğrenim gören 1181 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verileri için çalışma grubunu, yine aynı ortaokulların 7. ve 8. sınıfında okuyan 20 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verileri toplama aracı olarak Gündüz ve Coşkun’un (2012) geliştirdiği, iki faktörlü ve 30 maddeli, ‘Öğrenci Algısına Göre Öğretmen Etik Değerler Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmada nitel verileri toplamak için, ‘Öğrenci Algısına Göre Öğretmen Etik Değerler Ölçeği’ ne bağlı kalınarak araştırmacı tarafından sekiz soru hazırlanmıştır. Bu soruların dört tanesi Mesleki Sorumluluk alt boyutu ile ilgili, dört tanesi de Mesleki Yeterlilik Alt Boyutu ile ilgilidir. Nitel sorular çalışma grubundaki öğrencilere Bireysel Görüşme yoluyla yöneltilmiştir. Öğrenci Algısına Göre Öğretmen Etik Değerler Ölçeği’ne ait Cronbach Alpfa güvenirlik katsayısı 0.95, test tekrar test korelasyon katsayısı 0.88’ dir. Araştırmanın nicel verileri SPSS 22.0 istatistik programı ile çözümlenmiştir. Araştırmanın nitel verileri betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmeye çalışılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin gözüyle Türkçe öğretmenlerinin mesleki etik (genel) kurallara uyma düzeyleri, mesleki sorumlulukları ve mesleki yeterlilikleri arasında yüksek düzeyde, pozitif yönde, anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. The aim of the study was to examine the opinions of 7th and 8th-grade students on the professional ethical behaviors of Turkish language teachers. The explanatory design of the mixed method was used in the study. 1181 7th and 8th-grade students studying at 10 secondary schools located in the central district of Bartin province during the second semester of the 2016-2017 academic year constituted the study group for the quantitative data of the research. 20 7th and 8th-grade students studying at the same secondary schools constituted the study group for the qualitative data of the research. The two-factor and 30- item ‘Teacher Ethical Values According to Student Perception Scale' developed by Gündüz and Coskun (2012) was used as a quantitative data collection tool in the study. 8 questions were prepared by the researcher by adhering to the 'Teacher Ethical Values According to Student Perception Scale' to collect the qualitative data in the study. 4 of these questions are related to the Professional Liability sub-dimension, and 4 of them are related to the Professional Competence sub-dimension. Qualitative questions were posed to the students in the study group through the Individual Interview. The Cronbach's Alpha reliability coefficient of the Teacher Ethical Values According to Student Perception Scale was 0.95, and the test-retest correlation coefficient was 0.88. The quantitative data of the study were analyzed by SPSS 22.0 statistical program. An attempt to analyze the qualitative data of the study was made by the descriptive analysis method. Based on the opinions of secondary school students, there is a high, positive and significant relationship between Turkish language teachers' levels of following professional ethical (general) rules, professional liabilities, and professional competencies.