Sosyobilimsel biyoloji konularının fen bilgisi öğretmen adaylarının yazılı argümantasyon becerilerine etkisi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoloji temelli sosyobilimsel konularda yazılı argümantasyon becerilerini belirlemektir. Çalışma durum çalışması olup, 2017-2018 akademik yılının güz döneminde Bartın Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 4.sınıfta öğrenim gören 48 (7 erkek, 41 kız) öğrencinin gönüllü katılımlarıyla gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının sosyobilimsel konular için her hafta hazırladıkları ve yazılı olarak teslim ettikleri raporlar çalışmanın veri setini oluşturmaktadır. Yazılı raporların değerlendirilmesinde araştırmacı tarafından oluşturulan argümantasyon kategorileri değerlendirme tablosu kullanılmıştır. Yazılı raporlar iki araştırmacı tarafından değerlendirilmiştir. Öğretmen adaylarının yazılı raporları her hafta analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının ilk haftadaki yazılı raporları incelendiğinde iddialarının basit cümlelerle kurulduğu ve kanıtlarla olan bağlantılarının az tutarlı olduğu, çoklu gerekçelere de az yer verildiği görülmüştür. İlerleyen haftalarda bireylerin iddiagerekçe-kanıt bağlantılarında belirgin bir ilerleme olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda bireylerin argümanların da ifadelerinin daha açıklayıcı ve birbiriyle tutarlı oluşunda da artış meydana gelmiştir. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının yazılı argümantasyon deneyimleri arttıkça, argümantasyon oluşturma düzeylerinin de geliştiği ancak argümantasyonun tüm kategorilerinde gelişmenin olmadığı tespit edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda fen eğitiminde argümantasyona yönelik çalışmalar arttırılabilir. Biyoloji temelli sosyobilimsel konular hakkında oluşturulan senaryolar gelecek çalışmalarda farklı bölümlerde öğrenim gören bireylere uygulanabilir, öğretmen adaylarının yazdığı her rapor sonunda mülakatlar yapılarak oluşturduğu argümanlar daha ayrıntılı bir şekilde incelenebilir. The aim of this study is to determine the argumentation skills of prospective science teachers in biology-based sociolinguistic issues. The study was conducted with voluntary participation of 48 (7 male, 41 female) students who attended Bartın University Science Teacher Training 4th semester in the fall semester of 2017-2018 academic year. The reports that teacher candidates prepare weekly for socio-economic issues and deliver in writing form the data set of the study. In the evaluation of the written reports, an evaluation table of the argument categories created by the researcher was used. Written reports were evaluated by two researchers. Written reports of prospective teachers were analyzed weekly. When examining the first week's written reports of prospective teachers, it was seen that their allegations were established with simple sentences, their connections to the evidence were less consistent, and there were fewer multiple reasons. In the following weeks it has been determined that there is a marked improvement in the links between allegations, justifications and evidence. At the same time, there has been an increase in the more descriptive and coherent forms of expression in the arguments of individuals.As a result, it was determined that as the written experience of written argumentation of teacher candidates increased, the levels of argumentation developed as well, but not in all categories of argumentation. As a result of the work done, the studies for argumentation in science education can be increased. Scenarios on biology-based socio-scientific issues can be applied to individuals who are trained in different departments in future studies, and the arguments they generate by conducting interviews at the end of each report written by prospective teachers can be examined in more detail.