Temel Eğitim Bölümü: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 75
-
Determination of disaster awareness perception levels of class teachers
(Future Visions Journal, 2023-03-15)Turkey is more prone to disasters due to its geographical location. The population living in various regions of Turkey encountered several lethal disasters, including earthquakes, avalanches, floods, fires, and landslides ... -
Afet eğitiminde afetlere hazırlık: Üniversite öğrencileriyle tehlike avı
(Afet ve Risk Dergisi, 2023-03-31)Potansiyel afetler ülkesi Türkiye’nin batısında ve güneyinde yangınlar ve kuraklık devam ederken aynı zamanda kuzey ve doğu bölgelerinde sel, çığ, fırtına olayları meydana gelebilmektedir. Bu doğrultuda insanlara eğitim ... -
Teacher's opinions about remedial education program in primary schools
(The Journal of Limitless Education and Research, 2022-10-17)IYEP (Remedial Education Program in Primary Schools) was implemented in pilot provinces for the first time in 2018. The IYEP was prepared in order to eliminate the learning deficiencies of disadvantaged students in ... -
Assessment of geography perceptions of primary school teacher candidates by draw-write-tell technique
(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2023-10-13)This study aimed to reveal the geography perceptions of primary school teacher candidates. The study group of the study that adopted a qualitative research method consisted of 160 primary school teacher candidates from all ... -
Teachers’ experiences of distance education triggered by COVID-19 in Finland and Turkey- digital transformation in practice
(International Online Journal of Education and Teaching, 2022-11-27)Distance education was typically selected teaching method as a response to the COVID-19 pandemic across the world. This article introduces the survey results on Finnish and Turkish teachers' experiences of distance education ... -
Comparative analysis of Turkey and Germany (Bavaria) secondary education curricula in terms of education for sustainable development
(Sciendo, 2022)Education for Sustainable Development (ESD) is a teaching and learning approach that is based on the principles that underpin sustainability and applies to all levels of education. However, there is a scarcity of research ... -
Social studies textbooks in Turkey in terms of citizenship and human rights: A critical discourse analysis
(International Journal of Curriculum and Instruction, 2022)Educational institutions play a significant role in today’s world, where the concepts of democracy and human rights gain more and more importance day by day. Every country aims to provide the qualifications that its citizens ... -
Prospective teachers’ views about creating websites for social studies teaching in distance education
(2021-10-01)The present study aims to investigate prospective teachers’ views about creating websites for social studies teaching in distance education. To this end, the study employed the case study method, one of the qualitative ... -
Kamu spotları ve zorunlu yayınları eğitimde kullanmak: Sosyal bilgiler öğretim programı özelinde ilişkilendirmeler
(Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2022-01-24)Bu araştırmanın amacı; kamu spotu/zorunlu yayınlar ile sosyal bilgiler öğretim programı arasındaki ilişkileri ortaya koyarak bu yayınların sosyal bilgiler öğretim programına nasıl ve ne şekilde sirayet ettiğini belirlemektir. ... -
Sorry, I can't open my camera! social anxiety levels of prospective teachers’ in e-learning environments in the Covid-19 process
(International Journal of Contemporary Educational Research, 2023-03-06)The present study aims to determine the social anxiety levels of prospective teachers in e-learning environments. The research adopts the cross-sectional survey model. The study group consists of 506 pre-service teachers ... -
Disaster education in primary school: a qualitative research based on teachers’ opinions
(Psycho-Educational Research Reviews, 2022-11-04)This study aims to reveal the opinions of classroom teachers on disaster education in primary school. The study was conducted within the scope of phenomenology, one of the qualitative research methods, with 22 classroom ... -
Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde kullandıkları strateji, yöntem ve teknikler: nitel bir araştırma
(Journal of Innovative Research in Teacher Education, 2021-09-26)Bu araştırmanın amacı, Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde strateji, yöntem ve tekniklerin kullanılma durumuna ve kullanma tercihlerine ilişkin görüşlerin belirlenmesidir. Temel nitel araştırma ... -
Sınıf dışı eğitime dayalı etkinliklerle işlenen sosyal bilgiler dersine yönelik ilkokul 4. sınıf öğrenci tutumlarının incelenmesi
(2020-06-30)Bu çalışmada, 4. Sınıf sosyal bilgiler dersi “İnsanlar, yerler ve çevreler” öğrenme alanı konularının öğretiminde sınıf dışı eğitim etkinliklerinin uygulanmasının, öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları ... -
Medya okuryazarlığı becerisinin medya okuryazarlık öğretim öz-yeterliklerini yordama düzeyi
(2020-03-03)Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı düzeyleri ile medya okuryazarlığı öğretim öz-yeterlikleri arasındaki ilişkileri belirlemektir. Çok boyutlu yordayıcı korelasyonel desenin ... -
İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi insanlar, yerler ve çevreler öğrenme alanına yönelik başarı testi geliştirilmesi
(2020)Bu çalışmada, 4. sınıf Sosyal bilgiler dersi “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” öğrenme alanına yönelik geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirmek amaçlanmıştır. İlk olarak “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” ... -
2023 eğitim vizyonu ve okul dışı eğitim
(2020)2023 Eğitim Vizyonu kapsamında MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) müzeler, bilim merkezleri, sanat merkezleri, tarihi ve kültürel mekânlar, kütüphaneler, doğal sit alanları ve ören yerleri, ziyarete açık endüstriyel kuruluşlar ... -
Sınıf dışı öğretim yönteminin ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi akademik başarısına etkisi
(2019)Bu araştırmada, ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi “İnsanlar, yerler ve çevreler” öğrenme alanı konularının sınıf dışı eğitim etkinlikleriyle öğretiminin, öğrencilerin sosyal bilgiler dersi akademik başarı düzeyleri ... -
Sınıf dışı eğitime dayalı etkinliklerle işlenen sosyal bilgiler dersine yönelik ilkokul 4. sınıf öğrenci tutumlarının incelenmesi
(2019)Bu araştırmada, ilkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi “İnsanlar, yerler ve çevreler” öğrenme alanının sınıf dışı eğitim etkinlikleriyle öğretiminin, öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları üzerine etkisini ... -
Examining candidate social studies teachers’ attitudes towars contemporary world issues
(2017)This study was carried out in order to determine candidate social studies teachers’ attitudes towards the contemporary world issues.In this study, a descriptive survey model was used to determine whether the attitudes ... -
Sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki becerilerin 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan etkinlikler kapsamında incelenmesi
(2019)Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki becerilerin 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan etkinlikler kapsamında incelenmesidir. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. ...