Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi (İstanbul ili örneği)
Özet
Bu çalışmanın amacını; ortaöğretim 9. sınıflarında eğitim ve öğretim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının, cinsiyet değişkenine göre, okul türü değişkenine göre, ailenin eğitim durumu ve aylık gelir değişkenine göre, düzenli spor yapma değişkenine göre, ebeveyn sağ olup olmama durumuna göre beden eğitimi dersine ilişkin tutumları arasındaki farklılıkların incelenmesi oluşturmaktadır. Bu çalışmamızda mevcut olan bir durumu tanımlamaya ve açıklamaya çalıştığımız için araştırma tarama modelindedir. Araştırma için uygulanan beden eğitimi dersi tutum ölçeği iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, öğrencilerin kişisel bilgi ve özelliklerini içeren 14 sorudan; ikinci bölüm, Ortaöğretim Öğrencileri için Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeğinden oluşmuştur. Çalışmada İstanbul ili Avcılar, Bağcılar, Başakşehir, Büyükçekmece, Çatalca ilçelerinde bulunan ve tesadüfi yöntemle seçilen on liseden 1100 ortaöğretim 9. Sınıf öğrencisine beden eğitimi dersi tutum ölçeği uygulanmıştır. Uygulanan bu ölçeklerden 999 tanesi değerlendirmeye uygun bulunmuştur. Beden eğitimi dersi tutum ölçeği formunun ilk ve ikinci kısmında bulunan degişkenlerin normal dağılımda olup olmadıkları Kolmogorov-Smirnov Testi ve ShapiroWilk Testi ile tespit edilmiştir. Parametrik test varsayımlarının karşılandığı varsayımından hareketle alt sorunlara ilişkin, bağımsız örneklemlerde t-testi ve çoklu karşılaştırmalar için Anova kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değişkenler arasındaki ilişkin düzeylerini bulmak için Pearson korelasyon katsayısına bakılmıştır. Anlamlılık seviyesi için a=0,05 seçilmiştir. Araştırma sonucunda cinsiyet değişkenine, ailenin sağ olup olmama durumuna göre anlamlı farklılık bulunmazken okul türüne, ailenin sosyo ekonomik düzey değişkenine ve düzenli spor yapma durumuna göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu sonuçlara göre öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı olan tutumlarına olumsuz etki eden etmenler daha derinlemesine araştırılabilir ve beden eğitimi dersine olan tutumların pozitif yönde seyrine katkıda bulunulabilir. The aim of this study; The attitudes of the students attending the 9th grades of secondary education in relation to physical education course according to gender variable, according to school type variable, according to the educational status of the family and monthly income variable, according to regular sporting variable, parental right or not status the differences between the two groups. In this study, we try to define and explain a situation that is present in the research screening model. The attitude scale of physical education course applied for the research consists of two parts. The first part consists of 14 questions including personal information and characteristics of the students; The second part consists of the Attitude Scale of Physical Education Course for Secondary School Students. In this study, 1100 secondary school 9th grade students from 10 high schools located in Avcılar, Bağcılar, Başakşehir, Büyükçekmece, Çatalca districts of Istanbul and randomly selected were applied to the physical education lesson attitude scale. 999 of these scales were found suitable for evaluation. Kolmogorov-Smirnov Test and Shapiro-Wilk Test were used to determine whether the variables in the first and second part of the physical education course attitude scale were in normal distribution. Based on the assumption that parametric test assumptions were met, Anova was used for independent samples t-test and multiple comparisons. Pearson correlation coefficient was examined in order to find the relationship between the variables. A = 0.05 was chosen for the significance level. As a result of the research, while there was no significant difference according to gender variable, whether the family was alive or not, there was a significant difference according to the type of school, socio-economic level variable and regular sports. According to these results, the factors that negatively affect students' attitudes towards physical education and sports lesson can be investigated in depth and contribute to the positive course of attitudes towards physical education course.