Halk eğitimi merkezi kurslarının başarılı yaşlanmaya etkisinin incelenmesi
Abstract
Yaşlılık, yaşam boyu olgunlaşmayı ve tecrübe edinmeyi ifade etmektedir. Yaşlılık doğal akışın getirdiği bir süreç olarak yaşamın kaçınılmaz bir sonudur. İnsanlar doğar büyür, yaş alır ve hayatlarını tamamlar. Yaşlılık süreci hayatın son aşamasına tekabül etmektedir. Bu yüzden yaşlılık dönemi genel olarak pasiflik dönemi olarak algılanmaktadır. Fakat mutlu, aktif ve sağlıklı bir yaşam sürdüren bireyler yaşlılık döneminde de aktif ve mutlu bir süreç yaşamaktadırlar. Mutlu bir hayatın sırrı için anahtar kavramlardan biri başarılı yaşlanmadır. Önemli olan nokta yıllara yaşam katmak değil, yaşama yıllar katmaktır. Başarılı yaşlanma; fiziksel sosyal ve ruhsal açıdan sağlıklı ve bağımsız olma hali olarak özetlenebilir. Birey yaş alırken sağlığı bozulmuş dahi olsa yaratıcı ve aktif süreçlerini devam ettirebiliyorsa ve sosyal hayatlarını canlı tutabiliyorlarsa hayatlarının her anlarında mutlu ve başarılı bir süreç içerinde olabilirler. Öğrenme süreci, okul öncesinden başlayarak, gençlik yıllarında devam edip, emeklilik sonrasını da kapsayan uzun bir maceradır. Öğrenmenin sonu olmadığı gibi bireyi de sürekli olarak diri tutmaktadır. Yetişkin Eğitimi ise bireylere bilgi ve beceri kazandırmak amacıyla örgün eğitim içinde ya da dışında yapılan, her yaştan bireye hitap eden eğitim ve öğretim faaliyetleridir. Türkiye’de yetişkin eğitimine katılımın en sık ve en yaygın şekilde görüldüğü yerler Halk Eğitimi Merkezleridir. Halk eğitimi merkezlerinde verilen kurslar katılımcıların, öğrenme süreçlerinin devamlılığını ve hayata aktif katılımlarının sağlanmasını amaçlamaktadır. Bu durumda başarılı yaşlanmaya olumlu yönde etki etmektedir. Araştırmanın temel amacı, halk eğitimi merkezlerinde verilmekte olan kurslarının başarılı yaşlanmaya etkisinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma karma araştırma yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu halk eğitimi merkezinde verilen kurslara katılan 50 yaş ve üstü 85 kursiyer ile düzenlenen kurslara katılmayan rastgele örnekleme yöntemiyle seçilmiş 50 yaş ve üstü 85 kişi oluşturmuştur. Veri toplama işlemi kursiyer ve kursiyer olmayan kişiler ile yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen nitel veriler içerik analizine tabi tutularak incelenmiştir. Nicel veriler ise SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucu ulaşılan veriler incelendiğinde kurslara katılan katılımcılar daha aktif, mutlu ve başarılı bir yaşlılık süreci geçirdikleri, kurslara katılmayan katılımcılar ise başarılı yaşlanma kavramına yabancı oldukları görülmüştür. Düzenlenen kurslara katılan katılımcıların kendilerini psikolojik olarak daha iyi hissettikleri ve sosyal hayatlarına bu kurslar sayesinde devam ettikleri gözlenmiştir. Araştırma sonucunda yaşam boyu öğrenmeyi destekleyen kursların başarılı yaşlanmaya olumlu yönde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Being old refers beging mature and being experienced during lifelong. Being old is indespensable end of life as a process. People grow and take ages and complete ther lives. The process of being old is perceived as passive term. But individuals who have a happy, active and healty life live a happy and active process when they are getting older. The secret of having happy life is to get older successfully. The most important thing is not to add life to years but to add years to life. Getting older succesfully is summarized as an attitude of being physically, socially and spirital free. If an individual keeps his/her life active and happy, she/he can be happy later in his/her lives. The process of learning is a long adventure which starts from pre-school and cantives to teenage times. Learning does not have an end and it keeps an individual active. Adult Education give some abilities to individuals and it is a teaching and learning facility which appeals to individuals who are fromm all ages. Public edication center are the places where adults mostly join. The courser which are given in there centers refer to the active particition of the individuals and learning processes. Therefor, it gives effect to getting older successfully. The purpose of the research is to Show whether it has an effect an being older successfully or not. This research was done with combined research method. The working group of this researc included participants who are fifty and above 85 and the ones who don’t come to the courses and who were chosen randanly with sampling method. The process of having dats was made from the interviews which were done with trainees and people who are not treinee. The qualitative datas which were gained in research were abserved with content analiysis. Quantitative datas was andysed by SPSS programme. When the datas which were gotten at the end of the recearch were abserved, participants who joined to the courses spent more active and happier proceses of being old. But the anes who didn’t attend to the courses were seen for away from the concept of getting old. The participant who joined to the organized courses felt themselves more relaxed and it was absorved that they showed a reguler participation thanks to there courses. As a result of this research, the courses which supported lifelong learning had a positive effect an getting older successfully.