Spor pazarlamasında tutundurma karması elemanlarının kullanımının incelenmesi
Abstract
Teknolojik gelişmelerin hızla artış gösterdiği günümüzde spor faaliyetleri geniş kitlelere hitap etmektedir. Ticari rekabet unsurlarının artışına paralel olarak spor kurumları da bu süreçte şirketleşme faaliyetlerine önem vermektedirler. Şirketleşme sürecinin en önemli gerekliliklerinden biri de pazarlama faaliyetleridir. Şirketleşen spor kurumları için taraftarlar gün geçtikçe izleyici/seyirci olma durumundan çıkıp spor tüketicisi rolünü üstlenmektedirler. Bu durum spor pazarlaması kavramının günümüzde ön plana çıkmasına neden olmuştur. Spor pazarlaması kavramı literatürde iki farklı boyutta incelenmektedir. Birinci boyut olarak spor pazarlaması; spor ürün ve hizmetlerin pazarlaması ve spor tüketicilerine ulaştırılması olarak tanımlanmaktadır. Spor pazarlamasının ikinci boyutu ise; spor dışı ürünlerin pazarlamasında sporun tanıtım amacıyla kullanılmasıdır. Pazarlama stratejileri içerisinde yer alan tutundurma karması elemanları spor pazarlaması içerisinde etkin olarak kullanılmaktadır. Reklam, halkla ilişkiler, kişisel satış, doğrudan pazarlama ve satış geliştirme bileşenlerinden oluşan tutundurma karması, şirketleşen spor kurumlarının tüketicilerine ulaşmalarını sağlayan unsurlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma kapsamında tutundurma karması elemanlarının günümüz koşullarında spor pazarlaması faaliyetlerinde kullanımının şirketleşen spor kurumlarına ve ticari markalara katkısı incelenmiştir. İnceleme aşamasında geçmiş literatür çalışmaları ve güncel örneklerden faydalanılmıştır. Elde edilen veriler; tutundurma karması elemanlarının spor pazarlaması kapsamında kullanımının spor tüketicisi üzerinde etkili ve yönlendirici olduğu sonucunu ortaya çıkarmıştır. Aynı zamanda markaların satış stratejileri içerisinde spor pazarlamasının etkili rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sports activities appeal to a wide audience nowadays when technological developments have shown a sharp rise. Parallel to the rise of commercial competition, sports organizations also give importance to incorporation in this process. One of the most important requirements of incorporation processes is the marketing activities.Fans have become sports consumers out of audience / spectator day by day for incorporated sports organizations. This has currently led to the concept sports marketing come to the fore. The concept of sports marketing is examined in two different dimensions in the literature: firstly, it is defined as the delivery of products and services of sports to consumers. Secondly, it is the use of sports for publicity of non-sportive product marketing. Promotion mix elements, which are among marketing strategies, are effectively used in sports marketing. Promotion mix, which is composed of advertising, public relations, personal selling, direct marketing and sales promotion, emerge as factors by which corporate sports organizations reach to their consumers. In this study, the contribution of the use of the elements of promotion mix in sports marketing activities in recent conditions to incorporated sports organizations and to the trademarks has been examined. Studies in the literature and current examples have been utilized in examination stage. The resulting data have shown that the use of the elements of promotion mix in sports marketing activities is effective and leading on sport consumer. It has also been reached to the fact that sports marketing play effective role in brand sales strategies.