YouTube’un eğitsel amaçlı kabul durumunun incelenmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı Birleştirilmiş Teknoloji Kabul ve Kullanımı Modeli ve Teknoloji Kabul Modeline dayanarak YouTube’un öğretmenler tarafından eğitsel amaçlı kabul durumunu incelemek ve kullanım niyetlerini etkileyen faktörleri tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma kapsamında eğitsel amaçlı YouTube kabul ölçeği geliştirilmiştir. Araştırmanın verileri açımlayıcı faktör analizi aşamasında 250, doğrulayıcı faktör analizi aşamasında ise 258 öğretmenden elde edilmiştir. Elde edilen verileri analiz etmede açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellemesi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre YouTube’un kullanım durumu, “performans beklentisi”, “davranışsal niyet”, “sosyal etki”, “çaba beklentisi” ve “güven” faktörleriyle %74.20 oranında açıklamıştır. Modelde kullanılan ölçek performans beklentisi, davranışsal niyet, sosyal etki, çaba beklentisi ve güven olmak üzere 5 faktör ve 37 maddeden oluşmuştur. The purpose of this study is to examine the acceptance status of YouTube for learning purposes by teachers based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Model and to determine the factors affecting the usage intentions. In line with this purpose, a Youtube acceptance scale was developed for teachers' educational purposes. The research data were obtained from 250 teachers in the exploratory factor analysis stage and 258 teachers in the confirmatory factor analysis stage. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling methods were used to analyze the data obtained. According to the results obtained from the study, the use of YouTube was explained with the factors of "performance expectation", "behavioral intention", "social impact", "effort expectation" and "trust" at a rate of 74.20%. The scale used in the model consists of 5 factors and 37 items: performance expectation, behavioral intention, social impact, effort expectation, and trust.