İlköğretimde beden eğitimi ve oyun dersi öğretim programının uygulanabilme koşulları ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri
Abstract
Bu araştırma ilköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun dersi öğretim programının uygulanabilme koşulları ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Beden Eğitimi ve Oyun dersi öğretim programını kazanım, içerik, öğrenme-öğretme süreci, değerlendirme öğeleri ile programın genel anlayışı, uygulanabilme koşullarının yeterliliği ve uygulayıcılarının eğitim gereksinimleri ile ilgili görüşlerini belirlemek üzere betimsel nitelikli tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada ölçme aracı olarak, Doğanay ve Sarı (2007) tarafından geliştirilen, Vedia Gülüm ve Pervin Bilir'in (2008) Beden Eğitimi ve Spor alanına uyarladıkları, 5'li likert tipte ve 8 bölümden oluşan "İlköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun Dersi Öğretim Programının Uygulanabilme Koşulları İle İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi" anketi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Ankara'nın Çankaya ve Mamak ilçesinde bulunan 14 ilkokulda görev yapan 159 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Verilerin analizinde SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. Katılımcıların demografik bilgileri yüzde ve frekans analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma değişkenlerinin normal dağılımına ilişkin analizler Skewness ve Kurtosis skorları hesaplanarak belirlenmiştir. Veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik testler kullanılmıştır. Beden Eğitimi ve Oyun dersi Öğretim Programı'nın uygulanabilme koşulları ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri alınarak yapılan bu araştırmada; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ve öğretmenlerin Beden Eğitimi ve Oyun dersi değerlendirme semineri ya da kursa katılım sağlama durumları çeşitli değişkenler açısından incelendiğinde; Beden Eğitimi ve Oyun dersi değerlendirmede cinsiyetler arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Kazanımlar, içerik, öğrenme öğretme süreci ve değerlendirme alt boyut puanlarının yaş grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Ancak programın genel anlayışı alt boyutunda ve uygulanabilme koşulları alt boyutunda 25 ve altı ile 31 ve üstü yaş grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken program ile ilgili eğitim gereksinimi alt boyutunda 25 ve altı yaş grubu ile 26-30 yaş grubu ve 31 ve üstü yaş grubu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Beden Eğitimi ve Oyun dersi değerlendirmede mesleki kıdem grubu farklılıkları incelediğinde; kazanımlar, içerik, öğrenme öğretme süreci, değerlendirme ve program ile ilgili eğitim gereksinimi alt boyut puanlarının mesleki kıdem grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Programın genel anlayışı ve uygulanabilme koşulları alt boyut puanlarının mesleki kıdem açısından incelendiğinde; programın genel anlayışı alt boyutunda 5 yıl ve altı ile 6-10 yıl mesleki kıdem arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilirken, uygulanabilme koşulları alt boyutunda 5 yıl ve altı mesleki kıdem ile 6-10 yıl ve 11 yıl ve üstü mesleki kıdem arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Kazanımlar, içerik, öğrenme-öğretme ve değerlendirme, programın genel anlayışı, uygulanabilme koşulları ve program ile ilgili eğitim gereksinimi alt boyutunda Beden Eğitimi ve Oyun dersi değerlendirme semineri ya da kursu alanların değerleri, seminer ya da kursu almayan katılımcıların değerlerinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. This research was conducted to evaluate the opinions of classroom teachers about the conditions for the implementation of the Physical Education and Game course curriculum in primary education. Physical education curriculum and acquisition, content teaching-learning process, evaluation with the items the overall understanding of the program, applicability conditions to determine the views of practitioners regarding the adequacy of the educational needs of qualified and descriptive screening model was used. As a measurement tool in the study, the application Conditions of the developed by Doğanay and Sarı (2007), adapted by Vedia Gülüm and Pervin Bilir (2008) to Physical Education and Sports, consisting of 5 Likert type and 8 sections "Physical Education and Game Lesson in Primary Education Curriculum in Primary Education Evaluation of Classroom Teachers' Opinions About" questionnaire was used. The sample group of the study consisted of 159 classroom teachers working in 14 primary schools in Ankara's Çankaya and Mamak districts. The SPSS 25.0 program was used to analyze the data. The demographic information of the participants was analyzed by percentage and frequency analysis. Analysis of the normal distribution of research variables was determined by calculating Skewness and Kurtosis scores. Parametric tests were used because the data showed normal distribution. Taking the views of teachers about the conditions of applicability of physical education and teaching program, in this research, gender, age, and occupational seniority of teachers and physical education course evaluation conditions were examined in terms of different variables to participate in the seminar or course; physical education course in the assessment and were not statistically different between the Sexes. Achievements, Content, Learning, Teaching process and evaluation there are no statistically significant differences between the age groups of sub-size scores. However, there is a statistically significant difference between 25 and below and 31 and over age groups in the general understanding sub-dimension of the program and the sub-dimension of applicability, while in the sub-dimension of the education requirement for the program the age group of 25 and below, the 26-30 age group and the 31 and over age group there was a statistically significant difference between them. In examining group differences in occupational seniority and course Assessment Physical Education; aims, content, teaching and learning process, evaluation, and program-related training requirements sub-dimension scores, it was inferred the absence of statistically significant differences between the groups of Occupational seniority. When the general understanding of the program and the conditions of application are examined in terms of professional seniority; in the general understanding sub-dimension of the program a statistically significant difference was detected between 5 years and less and 6-10 years of professional seniority, while in the sub-dimension of applicability there was a statistically significant difference between 5 years or less and 6-10 years and 11 years and more. It was concluded that the values of those who took the Physical Education and Games course evaluation seminar or course were higher than the values of the participants who did not take the seminar or course at the sub-dimension of achievements, content, learning-teaching and evaluation, general understanding of the program, application conditions and training requirement related to the program.