Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYaşartürk, Fatih
dc.contributor.authorAydos, Hicran
dc.date.accessioned2022-04-26T12:20:38Z
dc.date.available2022-04-26T12:20:38Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021
dc.identifier.citationAydos, H. (2021). Halk eğitim merkezlerinde sportif eğitim alan kadınların serbest zaman tatmin, mutluluk ve sosyal fizik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsütr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/6767
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Halk Eğitim Merkezinde sportif etkinliklere katılan kadınların serbest zaman tatmin, mutluluk, sosyal fizik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2019-2020 yılında Ankara Çankaya Halk Eğitim Merkezinde sportif etkinliklere katılan 1467 kadın birey oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, bu katılımcılardan basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 400 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgi Formu", "Serbest Zaman Tatmin Ölçeği (SZTÖ)", "Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu (OMÖ-K)" ve "Sosyal Fizik Kaygı Envanteri (SFKE)" kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.0 paket programından yararlanılmış ve frekans, yüzde, betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, Mann Whithey U testi, tek-yönlü varyans analizi (one-way ANOVA) testi, Kruskal-Wallis H testi, Pearson ve Spearman regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularındamedeni durum değişkenine göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık Mann-Whitney U testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, evli ve bekâr bireyler arasındaki ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlı değildir (p>0.05).Yaş grupları arasındaki ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık Kruskal-Wallis H testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, yaş grupları arasındaki SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlı değildir (p>0.05).Eğitim durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖskorları arasındaki farklılık Kruskal-Wallis H testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre eğitim düzeyleri arasındaki ortalama OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel farklılık anlamlı değilken, SFKE için anlamlıdır (p=0.045<0.05). Farklılığı yaratan grubu bulmak için Bonferroni düzeltmeli Dunn çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır.Meslek durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖskorları arasındaki farklılık Kruskal-Wallis H testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre meslek grupları arasındaki ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel farklılık anlamlı değildir (p>0.05).Gelir durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖskorları arasındaki farklılık Kruskal-Wallis H testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre gelir düzeyleri arasındaki ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel farklılık anlamlı değildir (p>0.05).Aktif spor yapma durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ veSZTÖskorları arasındaki farklılık Mann-Whitney U testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre aktif spor yapıp yapmama durumları arasındaki ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.05). Aktif spor yapan bireylerin ortalama SFKE ve SZTÖ skorları yapmayan bireylere göre daha düşüktür. Ayrıca, aktif spor yapan bireylerin ortalama OMÖ yapmayan bireylere göre daha yüksektir.Spor yapma sıklığı durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık Kruskal-Wallis H testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre spor yapma sıklığı düzeyleri arasındaki ortalama OMÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel farklılık anlamlı değilken, SFKE ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.05). Farklılığı yaratan grupları bulmak için Bonferroni düzeltmeli Dunn çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır.Serbest zaman mekânı durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ veSZTÖ skorları arasındaki farklılık Kruskal-Wallis H testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre serbest zaman mekânı kategorilerine göre ortalama SFKE, OMÖ veSZTÖskorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.05). Farklılığı yaratan grupları bulmak için Bonferroni düzeltmeli Dunn çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır.Serbest zaman süresi durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık Kruskal-Wallis H testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre serbest zaman mekânı kategorilerine göre ortalama SFKE, OMÖ veSZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlı değildir (p>0.05).Serbest zamanı değerlendirme durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılıkBonferroni düzeltmeli Dunn testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre Serbest zamanı değerlendirme kategorilerine göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.05). Anlamlı farklılığı yaratan grubu bulmak için Bonferroni düzeltmeli Dunn testi uygulanmıştır.Serbest zamana etki durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık Mann-Whitney U testi ile incelenmiştir.Elde edilen sonuçlara göre aile yaşantısının Serbest zamana etki durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlı değildir (p>0.05).Serbest zaman aktivitelerinin kiminle değerlendirildiği değişkeninin gruplarına göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık Kruskal-Wallis H testi ile incelenmiştir.Elde edilen sonuçlara göre serbest zaman aktivitelerinin kiminle değerlendirildiği durumuna göre ortalama SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlı değildir (p>0.05). Sonuç olarak araştırma grubunun SFKE, OMÖ ve SZTÖ skorları arasındaki ilişki normal dağılım varsayımı sağlanmadığı için Spearman ilişki katsayısı ile incelenmiştir. SFKE ile OMÖ arasında ters yönlü %12.8'lik istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır. SFKE ile SZTÖ arasında ise aynı yönlü %25.2'lik istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır.tr_TR
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the relationship between free time satisfaction, happiness and social physical anxiety levels of the women participating in sports activities at the Public Education Center. The population of the research consists of 1467 female individuals who participated in the sports activities in Ankara Cankaya Public Education Center in 2019-2020. The sample of the study consists of 400 people selected from this group of participants by simple random sampling method. "Personal Information Form", "Leisure Satisfaction Scale (LSS)", "Oxford Happiness Scale Short Form (OHS-S)" and "Social Physics Anxiety Inventory (SPAI)" were used as data collection tools in the research. The analysis of the data was carried out with the help of SPSS 25.0 package software. And the analyzes used within the study were frequency, percentage, descriptive statistics, independent sample t-test, Mann Whitney U test, one-way analysis of variance (one-way ANOVA) test, Kruskal-Wallis H test, Pearson and Spearman's regression analyzes. The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the marital status variable, which is one of the findings of the study, was examined with the Mann-Whitney U test. According to the results obtained, the difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores between married and single individuals was not statistically significant (p>0.05).The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores among the age groups was analyzed with the Kruskal-Wallis H test. According to the results obtained, the difference between SPAI, SMO and FTSS scores between age groups was not statistically significant (p>0.05). The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to educational status was examined with the Kruskal-Wallis H test. According to the results obtained, the difference between the mean OHS-S and FTSS scores among education levels was not statistically significant, however, it was significant for SPAI (p=0.045<0.05). Dunn's multiple comparison test with Bonferroni correction was used to find the group that created the difference. The difference between mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to occupation was examined with the Kruskal-Wallis H test. According to the results obtained, the difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores among the occupational groups was not statistically significant (p>0.05).The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to income status was examined with the Kruskal-Wallis H test. According to the results obtained, the difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores among the income levels was not statistically significant (p>0.05). The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the state of actively doing sports was examined with the Mann-Whitney U test. According to the results obtained, the difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores among the states of actively doing and not actively doing sports, was statistically significant (p<0.05). The mean SPAI and FTSS scores of individuals who do sports actively are lower than those who do not. In addition, the mean OHS-S of the individuals who do active sports are higher than those who do not. The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the frequency of doing sports was examined with the Kruskal-Wallis H test. According to the results obtained, the difference between the mean OHS-S scores among the levels of frequency of doing sports is not statistically significant, while the difference between the SPAI and FTSS scores is statistically significant (p<0.05). Dunn's multiple comparison test with Bonferroni correction was used to find the groups that created the difference. The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the free time environment was examined with the Kruskal-Wallis H test. According to the results obtained, the difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores varying according to the categories of free time environments was statistically significant (p<0.05). Dunn's multiple comparison test with Bonferroni correction was used to find the groups that created the difference. The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the free time durations was examined with the Kruskal-Wallis H test. According to the results obtained, the difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the free time environment categories was not statistically significant (p>0.05).The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to how the free time is spent was examined by Dunn's test with Bonferroni correction. According to the results obtained, the difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the categories of how the free time is spent was statistically significant (p<0.05). Dunn's test with Bonferroni correction was used to find the group that created the significant difference. The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the influences against free time, was examined with the Mann-Whitney U test. According to the results obtained, the difference between mean SPAI, OHS-S and FTSS scores varying according to the influence of family life to free time, was not statistically significant (p>0.05).The difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to the groups which are shaped with the variable of "with whom the free activities are performed", was examined with the test of Kruskal-Wallis. According to the results obtained, the difference between the mean SPAI, OHS-S and FTSS scores according to "with whom the free time activities are performed" is not statistically significant ( p>0.05). As a result, since the normal distribution assumption was not provided, the correlation between the research group's SPAI, OHS-S and FTSS scores was analyzed with the Spearman correlation coefficient. There is a statistically significant 12.8% inverse correlation between SPAI and OHS-S. On the other hand, there is a statistically significant 25.2% correlation between SPAI and FTSS in the same direction.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherBartın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSportif eğitim alan kadınlartr_TR
dc.subjectHalk eğitim merkezitr_TR
dc.subjectSerbest zaman tatmintr_TR
dc.subjectMutluluktr_TR
dc.subjectSosyal fiziki kaygıtr_TR
dc.subjectWomen having sports educationtr_TR
dc.subjectPublic education centertr_TR
dc.subjectFree time satisfactiontr_TR
dc.subjectHappinesstr_TR
dc.subjectSocial physical anxietytr_TR
dc.titleHalk eğitim merkezlerinde sportif eğitim alan kadınların serbest zaman tatmin, mutluluk ve sosyal fizik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between leisure time satisfaction, happiness and social physical anxiety levels of women receiving sporty education in public education centerstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesitr_TR
dc.contributor.authorID-tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster