Okul öncesi eğitim kurumlarında açık yeşil alan kullanımı ve çocuk gelişimi üzerine etkisi: Tuzla-İstanbul örneği
Abstract
Okul binaları ve okul bahçelerinin günümüz şehirlerinde çocukların en çok vakit geçirdikleri yerler olduğu düşünüldüğünde, anaokulu bahçeleri ve bahçede oynanan oyunlar beden ve ruh sağlığı açısından hayati önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, İstanbul Tuzla İlçesinde bulunan özel ve resmi anasınıfı ve anaokullarında açık yeşil alan kullanımının mevcut durumunu belirlemek, anaokulu bahçelerindeki kullanılan materyalleri belirlemek ve açık yeşil alan kullanımının okul öncesi çocuklarının fiziksel, ruhsal, zihinsel yöndeki gelişimine katkı sağlayacak nitelikte olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Tuzla ilçesinde sosyo-ekonomik açıdan farklı kesimleri barındıran ve en yüksek nüfusa sahip iki mahalle olan (Postane ve İstasyon Mh) basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 19 anaokulu, 1 anasınıfı üzere toplam 20 Anaokul'da bu niteliğin ne derece sağlandığının tespit edilmesidir. Bu amaca ulaşmak için okul bahçesini kullanma imkânı için 30 kriterden oluşan gözlem tablosu oluşturulmuştur. Seçilen okul bahçesinin bu kriterleri karşılayıp karşılamadığını kontrol edilmiş ve puanlanmıştır. Puanlamanın sonucu, tüm okul bahçelerinin orta ve üst düzey temsilci gruplarında olduğunun belirlenmiştir. Sonuç olarak, anaokulların mümkün olan çocuklar için en iyi dış mekan kullanımının daha etkin kullanılması ve geliştirilmesi konusunda önerilerde bulunulmuştur. Considering that school buildings and school gardens are the places where children spend the most time in today's cities, kindergarten gardens and games played in the garden are very important for physical and mental health. The aim of this study is to determine the current situation of the use of open green space in private and public kindergartens and kindergartens in Istanbul Tuzla district, to determine the materials used in kindergarten gardens, and to determine whether the use of open green space contributes to the physical, mental and mental development of preschool children. The study group of the study is to determine the degree of achievement of this quality in a total of 20 Kindergartens, including 19 kindergartens and 1 kindergarten, selected by simple random sampling method, which are the two neighborhoods with the highest population (Post Office and Station Mh), which have different socio-economical segments in Tuzla. . To achieve this goal, an observation table consisting of 30 criteria has been created for the opportunity to use the school garden. It was checked whether the chosen schoolyard meets these criteria and was scored. The result of the scoring was determined that all school gardens are in the middle and upper level representative groups. As a result, suggestions have been made for the more effective use and development of the best outdoor use for children possible in kindergartens.