Yeni İstanbul Uluslararsı Öğrenciler İçin Türkçe öğretim setindeki ders kitaplarında yer alan etkinlik yönergelerinin incelenmesi
Abstract
Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ders kitapları öğrenciler için birer başvuru kaynağı
niteliğindedir. Alana yönelik ders kitaplarının her biri seviyelendirilmiştir ve her seviyede
öğrenicinin kazanması beklenen davranışlar bulunmaktadır. Ders kitaplarında etkinlikler
yoluyla hedef davranışlar kazandırılmaya çalışılır. Etkinliklerin amacına ulaşması için
yönergelerin seviyeye ve amaca uygun bir şekilde hazırlanması önemlidir. Yönergelerin
amacı öğreniciye yol göstermek ve hedeflenen etkinliğin doğru bir şekilde yapılmasını
sağlamaktır. Bu nedenle etkinlik yönergelerinin titizlikle hazırlanması gerekmektedir. Bu
araştırmada Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Öğretimi ders kitaplarında yer
alan etkinlik yönergelerini betimlemek amaçlanmıştır. Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler
İçin Türkçe seti 2020’de yenilenmiştir. Bu nedenle araştırmanın inceleme nesnesi olarak söz
konusu kitaplar seçilmiştir. Araştırma doküman incelemesi yoluyla yürütülmüştür. Söz
konusu setin A1, A2, B1, B2 ve C1 düzeyi ders kitaplarındaki etkinliklerin tamamı
araştırmaya dâhil edilmiştir, örneklem alınmamıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile
değerlendirilmiştir ve araştırmanın güvenirliği için uzman görüşü alınmıştır. İncelenen ders
kitaplarında yönergeler açısından şu sorunlar belirlenmiştir: Yönergenin eksik verilmesi
(f=103), yönergede noktalama/yazım ve dil bilgisi hataları olması (f=26), yönergeler arası kip
uyumsuzluğu (f=16), yönergenin yanlış verilmesi (f=5), yönergede gereksiz ifadelerin
kullanılması (f=4), yönergenin etkinlik ile uyumsuz olması (f=3), yönergede yanlış bağlaç
kullanımı (f=20). Çalışmada elde edilen sonuçlar neticesinde ders kitaplarının tekrar gözden
geçirilmesi ve sonraki baskılarda yönergelerin gözden geçirilmesi önerilmektedir. Coursebooks are the reference guide for students in the field of teaching Turkish as a foreign language teaching. Each of these coursebooks is leveled and each level has some behaviors for learners to be acquired. In coursebooks it is aimed to be acquire these target behaviors through activities. In order to reach the goals of these activities, it is important to prepare the instructions of these activities in accordance with the level and purpose. The aim of instructions is guide to learners and provide the activities are performed in a proper way. Therefore, activity instruction must be prepared elaborately. In this research, it is aimed to describe the activity instructions in New İstanbul Turkish for International Students Course Books. New İstanbul Turkish for International Students Course Books set is renewed in 2020. Thus, this set is chosen as the study object of this research. The research was conducted through document review. All activities in A1, A2, B1, B2 and C1 level coursebooks of the before mentioned set are included in this study, no sample was taken. The collected data were evaluated by content analysis and expert opinion was taken for the reliability of the research. Following problems in the coursebooks are identified in terms of instructions: incomplete instruction (f=103), punctuation/spelling and grammatical errors in the instruction (f=26), modal incompatibility between instructions (f=16), incorrect instruction (f=5), use of unnecessary expressions in the instruction (f=4), incompatible instruction with the activity (f=3), the use of wrong conjunction in the instruction (f=20). In consequence of the results obtained in the study, it is recommended to review the coursebooks again and to review the instructions in the next editions.
URI
https://www.yesevikongresi.org/_files/ugd/d0a9b7_63d4444edda84a86814253680a50f2ce.pdfhttp://hdl.handle.net/11772/6897