Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde kullandıkları strateji, yöntem ve teknikler: nitel bir araştırma
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde strateji, yöntem ve tekniklerin kullanılma durumuna ve kullanma tercihlerine ilişkin görüşlerin belirlenmesidir. Temel nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığında görev yapan 24 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacı ile araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından içerik analizine tabi tutulmuştur. Öğretmen görüşlerinden elde edilen veriler sonucunda, sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde çoğunlukla sunuş yoluyla öğretim stratejisini kullanmanın yanı sıra buluş yoluyla öğretim stratejisini de kullanmakta oldukları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin bu stratejileri kullanma gerekçelerinin başında ise sınıf yönetimi, zaman problemi ve konuları yetiştirme kaygısı gelmektedir. Ayrıca yöntem olarak en çok düz anlatım, örnek olay, tartışma ve soru-cevap yöntemini kullanan öğretmenler, teknik olarak ise drama ve beyin fırtınası tekniğini kullanmaktadırlar. Öğretmenler, bu yöntem ve teknikleri kullanma gerekçelerini ise öğrencilerin derse aktif olarak katılması, sınıf ortamının bu yöntem-tekniklere uygunluğu, hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerine uygun olması olarak belirtmişlerdir. Sonuç olarak; sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi, derse uygunluk, konu-içeriğe görelik, öğrencilerin ve öğrenme ortamlarının durumunu göz önünde bulundurarak derslerde belli öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullandıkları tespit edilmiştir. The purpose of this study is to determine the opinions of classroom teacher’s use of strategies, methods and techniques in life science and social studies lessons. The study group of the study, in which the qualitative research method was used, consists of 24 classroom teachers working at the Ministry of National Education in the 2020-2021 academic year. In the study, a semi-structured interview form developed by the researcher was used to collect data. The data obtained were subjected to content analysis by the researcher. As a result of the data obtained from the teachers' opinions, it was determined that the classroom teachers mostly use the teaching strategies through presentations in life science and social studies lessons as well as using the teaching strategy through discovery. The primary reason for teachers to use these strategies is classroom management, time problem and anxiety about completing subjects. In addition, the teachers who use the method of lecture, case study, discussion and question-answer mostly use drama and brainstorming technique as a technique. The teachers stated the reasons for using these methods and techniques as the active participation of the students in the lesson, the suitability of the classroom to these method-techniques, and the suitability of life science and social studies lessons. As a result; It has been determined that classroom teachers use certain teaching strategies, methods and techniques in their lessons, taking into account the classroom management, suitability to the lesson, relative to the subject-content, and the status of students and learning environments.